Producent

Producent

Maria Hägglund, teaterproducent vid Smålands Musik & Teater med ansvar för all egenproducerad teater.
Maria Hägglund, teaterproducent vid Smålands Musik & Teater med ansvar för all egenproducerad teater. Foto: Mikael Bergström

En teaterproduktion behöver ha en ledning för att fungera. Regissörens roll kan de flesta ana sig till. Men vad gör en producent? frågar vi Maria Hägglund, teaterproducent vid Smålands Musik & Teater med ansvar för all egenproducerad teater.

 – Jag har hand om tid, pengar och arbetsmiljö, om man ska förenkla mycket. Jag gör en produktionsbudget och ser till att den följs.  Jag bedömer vad saker som kostym, rekvisita, dekor, statister och eventuella frilansade skådespelare får kosta och tar då hjälp av produktionsansvariga tekniker. Mitt arbete innebär att ha kontakt med alla avdelningar och vara spindeln i det berömda nätet.

När premiärdatum för en produktion är spikad tittar hon tillsammans med planeringschefen på hur tiden fram till premiären ska användas.

– Det handlar om avtal, arbetstider, repetitionstider, dekorbygge, ljussättningspass, presskonferens och mycket annat.

Under processen har Maria Hägglund som producent också ansvar för arbetsmiljöarbetet, som kan omfatta brandrisk, snubbelrisk eller säkerheten när en flygning ska genomföras på scenen.

– Här jobbar jag nära konstruktör och huvudskyddsombud när jag tittar på vad som är möjligt. Skådisar är ett tåligt släkte! Men den som är höjdrädd ska vi ju inte skicka upp någonstans. Det är också en stressad och nervös situation inför premiären och här ska jag vara en trygghet.

Vad fick dig att välja detta yrke?

– Jag är en teaterunge. Jag var tre och ett halvt år när jag var barnstatist på Stora Teatern i Göteborg, vilket jag har svaga minnesbilder av. Jag älskar scenkonst. Det är en personlig upplevelse och viktig del i samhället. Det handlar om demokrati, yttrandefrihet och att vara en nagel i ögat på makthavarna. Men också ren och skär njutning. Men jag har inga som helst ambitioner att stå på scenen eller vara regissör. Men jag vill vara nära, lägga mig i och ha ansvar.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Att vara så genuint kulturintresserad som jag är och få jobba med det i denna miljö är helt fantastiskt. Jag har arbetat på många stora teatrar tidigare och har bredden med dans, musikteater och talteater. Att Region Jönköpings län vågar satsa på kultur har gett ett sådant genomslag i kultursverige, och vi är heta. Att vi genomförde Scenkonstbiennalen i våras var också jättehäftigt och superkul. Dessutom är teaterchefen Lars Melin en spännande visionär.

Vad säger du till den som funderar på att satsa på ditt yrke?

– Jag kan absolut rekommendera mitt yrke. Men man ska veta att man behöver ha ett visst kynne. Om allt flyter som det ska är det ingen som bryr sig om producenten. Om det inte gör det är det producenten man skriker på – det ingår i yrket. Det är bra att vara stresstålig, diplomat och att kunna räkna. Man behöver också vara tydlig, orädd och våga fatta beslut. Att vara producent innebär att fatta beslut snabbt och sedan våga stå för dem. Det är hela tiden nu som gäller…