Underleverantörsmässan: Företagare fick stöd för sina exportidéer

Glenn Wilander, VD för Qtech Group i Anderstorp, ansökte till Pitch it! och fick presentera sin exportplan för såväl publik som jury på Elmia subcontractor, en idé som juryn beslutade ska få en affärsutvecklingscheck.
Glenn Wilander, VD för Qtech Group i Anderstorp, ansökte till Pitch it! och fick presentera sin exportplan för såväl publik som jury på Elmia subcontractor, en idé som juryn beslutade ska få en affärsutvecklingscheck. Foto: Johan W Avby

I samband med underleverantörsmässan på Elmia fördelade Region Jönköpings län och Tillväxtverket så kallade affärsutvecklingscheckar bland företag som har exportidéer. Jan Roesen, marknadsansvarig på Gislavedsföretaget OptoComp.GVAB var en av dem som deltog i Pitch it! för att presentera sin idé inför publik och jury – vilket gav resultat!

Suck, tänkte jag först, men när jag i går kväll satt hemma och formulerade en presentation, en ”to do”-lista insåg jag att det var nyttigt att göra en beskrivning så att alla kan förstå vad vi vill göra, säger Jan Roesen.

Han och kollegan Glenn Wilander, VD för Qtech Group i Anderstorp, fick göra sina presentationer på scen inför publik och en jury, med tv-programmet ”Draknästet” som förebild. Båda fick också utdelning i form av varsin affärsutvecklingschef på 250 000 kronor.

– Genom detta kan vi skapa nya jobb och få tillväxt i vår region. Vi har också stor hjälp av Almi, vilket är suveränt, säger Glenn Wilander.

Sedan 2015 fördelar Region Jönköpings län affärsutvecklingscheckar för internationalisering.

Checkarna ska användas för att köpa extern kompetens. Kanske vill företaget projektanställa någon för att komma igång i nya länder? Kanske vill man anlita en designer, en avtalsjurist eller någon som utreder patent eller tester av produktsäkerhet? Generellt gäller att utvecklingsinsatserna ska vara nivåhöjande och ge förutsättningar för en långsiktig tillväxtutveckling i företaget.

Läs mer:

Underleverantörsmässan: Företagare fick stöd för sina exportidéer