Bilen larmar själv vid olycka

När krockkudden löser ut i bilen skickas en signal till larmcentralen, med talförbindelse. Genom tekniken eCall räknar EU med att 2 500 liv kommer att räddas i Europa varje år tack vare snabbare utalarmering.
När krockkudden löser ut i bilen skickas en signal till larmcentralen, med talförbindelse. Genom tekniken eCall räknar EU med att 2 500 liv kommer att räddas i Europa varje år tack vare snabbare utalarmering. Foto: Bild från SOS Alarm
När krockkudden löser ut i bilen skickas en signal till larmcentralen, med talförbindelse. Genom tekniken eCall räknar EU med att 2 500 liv kommer att räddas i Europa varje år tack vare snabbare utalarmering. Björn Skoglund på SOS Alarm berättar hur Europa planerar för e-call, en teknik i bilar som ringer upp larmcentralen efter en olycka.

Från 31 mars 2018 införs i hela EU tekniken där bilar skickar en signal till larmcentral efter en kollision. Emergency Call,eCall, kallas systemet som förväntas rädda 2 500 liv i Europa varje år tack vare kortare insatstider.

– 1 oktober ska larmcentralerna i alla EU-länder vara klara att ta emot de här larmen. Senast 31 mars 2018 ska alla biltillverkare utrusta sina nya bilmodeller med den här tekniken, säger Björn Skoglund, tjänsteutvecklare på SOS Alarm.

Det handlar om ett sensorstyrt larm, det första i världen som också skickar med viss data. När en personbil varit inblandad i en krock så att airbag löst ut och bensinpump stängts av, skickar eCall en signal till larmcentralen, i Sverige till SOS Alarm.

Skickar med data

– Tekniken skickar med en gps-koordinat och uppgifter om till exempel bränsletyp i bilen och antal bältade personer. Genom mobiloperatören får vi också veta om det är ett automatiskt eller manuellt utlöst larm. Efter cirka 20-30 sekunder får vi också talförbindelse med bilen. Men tyvärr får vi inte data om hastighet och krockvåld, på grund av bland annat integritetsskäl, säger Björn Skoglund.

Talförbindelsen kan ha stor betydelse för bedömning av vilka räddningsresurser som behövs. Men det kan förstås också vara så att personerna i bilen är medvetslösa, redan hunnit ur bilen, eller inte vill prata med larmcentralen.

– Får vi ett automatiskt larm där vi inte får talförbindelse, behandlar vi det som en singelolycka och larmar ut. Manuella larm som är tysta går vi dock inget med. Vi vet att många manuella larm kommer att vara felaktiga och vi får totalt in cirka 500 000 tysta anrop till SOS-Centralerna i Sverige varje år, säger Björn Skoglund.

Tiden till räddningsinsats minskar

Finessen med eCall är tiden från krock till räddningsinsats krymper, enligt beräkningarna med 40-60 procent.

– EU:s beräkningar säger att detta kommer att rädda upp till 2 500 liv per år. Vi har till exempel också en del singelolyckor där någon kör ut i skogen, och det kan ta flera timmar innan upptäckt.

Det finns alltså en rad fördelar med eCall för räddningsinsatsen.

– Vi tycker att detta är bra, för vi kommer att hitta trafikolyckor snabbare. Men vi vet också att det finns problem, som fellarm. När det inträffar masskrockar kan det också stöka till sig med alla larm.

MIKAEL BERGSTRÖM