Matthias tar tvåhjulingen från Habo till Jönköping!

Matthias tar tvåhjulingen från Habo till Jönköping!

Mattias står en solig dag vid cykelstället utanför Jönköpings Energi.
Matthias Hallernäs Foto: Alija Bucuk

Det är fredagseftermiddag och om någon timma är en något annorlunda arbetsvecka över för Matthias Hallernäs från Habo. Matthias arbetar på Jönköping Energi och har under en vecka testat att arbetspendla till Jönköping med elcykel.

– Min arbetsgivare fick möjligheten att, via projektet ATTRACT, låna elcyklar under en period. Jag anmälde mig och såg det som en chans att testa på och börja en ny vana. Innan hade jag nog inte tänkt i de banorna, att man kunde pendla med elcykel mellan Habo och Jönköping, berättar Matthias.

Varierande väderlek

Matthias är överlag nöjd med sin testperiod även om han stötte på några utmaningar.

– I början av veckan så var det fantastiskt med strålande sol och bra underlag. När jag skulle ge mig ut på onsdagen, så var det några minusgrader och halt. Då fick jag ta det försiktigt men i det stora hela gick det bra. Några minusgrader är inte så farligt. Det gäller bara att klä sig efter väder, säger Matthias.

– Nästa dag så kom det snö och skötseln av cykelbanorna varierade. Då ska jag villigt erkänna att jag funderade på om det var värt det, skrattar Matthias. Men sedan får man också inse att man inte kan eller behöver cykla 5 dagar i veckan. Man kan välja bort de värsta dagarna som det var då med minus 12 och snö, fortsätter Matthias.

För- och nackdelar

Som med mycket annat i livet, så finns det både för- och nackdelar. På frågan om vilka fördelar Matthias ser med att pendla med elcykel svarar han.

– Du sparar pengar, får frisk luft och vardagsmotion. Fördelen är också att man kan bestämma själv hur mycket eller lite hjälp man vill ha av elmotorn. När jag har cyklat hem, så har jag ibland lagt upp det som ett träningspass och inte använt så mycket hjälp. Och när jag har cyklat till jobbet, så har jag tagit det lugnare och njutit mer av den friska luften och miljön, säger Matthias.   

– Det går snabbt att cykla längre sträckor, utan större ansträngning, konstaterar han.

Vilka är utmaningarna?

– En elcykel kostar trots allt en del men man får se det som en investering. Att äga en bil kostar också. Allt från inköp, underhåll och bränsle blir billigare med en elcykel. Väderleken kan också vara en utmaning men som sagt, så behöver man inte cykla varje dag utan man får anpassa utifrån situation och sitt vardagspussel, menar Matthias.

Några tips från Matthias

Har du några tips till dem som funderar på att börja arbetspendla med elcykel?

– Det är viktigt att vara realistisk och ibland är det motigt. Ett tips är att skapa en regel ”om…, så…”. Om det inte jättekallt och jag har ingen tid att passa som är i direkt anslutning efter jobbet, så cyklar jag. Då behöver man inte ta ett nytt beslut varje morgon. Beslutet har man redan tagit.

– Använd någon kartfunktion och se vilken rutt som är bäst och sätt ett mål. Till exempel ”jag ska cykla 2-3 dagar i veckan”. Jag har ungefär 3 mil, enkelväg, till jobbet och alla kanske inte har så långt. Då kan det vara lättare att testa. Har man två bilar, så kan man byta ut andrabilen mot en elcykel och börja så. Man kommer inte ångra sig, säger Matthias.

Kommer Matthias att fortsätta?

Innan testperioden tog Matthias sin hybridbil till jobbet. Nu när testperioden är över, så är den stora frågan, kommer han att fortsätta att arbetspendla med elcykel?

– Det kommer jag. Några dagar i veckan i alla fall. Just nu letar jag efter en elcykel och förhoppningen är att köpa en snart. Jag tycker att det här är ett bra alternativ och ser många vinster med att fortsätta cykla till jobbet, avslutar Matthias.

Information om ATTRACT

För mer information om projektet, vänligen kontakta Mattias Bodin, projektledare på telefon 076-135 76 22 eller e-post mattias.bodin@rjl.se.

Du kan också läsa mer om projektet via länken nedan. 

Information om ATTRACT →