Kvalitets- och förbättringsutbildning gav Karolina rätt verktyg

Kvalitets- och förbättringsutbildning gav Karolina rätt verktyg

Karolina Mikkelä Stange.
Karolina Mikkelä Stange Foto: Julia Lindster

Alla förbättringar är förändringar men alla förändringar är inte förbättringar. När Karolina Mikkelä Stange, klinikchef på avdelningen för ortodonti i Nässjö, fick tillfälle att läsa masterprogrammet i kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd vid Jönköping University för tre år sedan tvekade hon inte en sekund.

Karolina Mikkelä Stange examinerades nyligen från sin utbildning. Som så mycket annat just nu skedde presentationen av hennes examensarbete på distans.

Arbetet hade titeln ”Now or later – could you or should you treat this malocclusion?” eller ”Raka vägen till raka tänder – förbättring av ortodontisk diagnostik och behandling i allmäntandvården” på svenska och har varit ett av flera praktiska arbeten som hon utfört på hemmakliniken. Klicka här för att se postern (nytt fönster).

Slutarbetet fokuserade på konsultationsmötet mellan tandläkare i allmäntandvården och specialisttandläkare inom ortodonti och hur förändringen uppfattades.

–  Ett förbättringsarbete som jag sedan studerat, utifrån berörda tandläkares erfarenheter av införda förändringar. Utbildningen har varit väldigt verksamhetsnära hela tiden och har gett mig möjligheten till konkreta verktyg inom både ledarskap och förbättringsarbeten, säger Karolina.

Treårig utbildning

Utbildningen ägde rum under tre år vid Jönköping University där de två första åren gick på halvfart.

– Jag blev uppmuntrad av (tandvårdsdirektör) Agnetha Bartoll att söka. Jag har alltid tyckt att den här typen av förändringar och ledarskap varit intressant så jag hoppade på utbildningen.

Hon menar att förändringsarbete dock är så mycket mer än bara den enskilde individen eller chefen. Det systematiska förbättringsarbetet pågår hela tiden, på flera nivåer som påverkar varandra.

– Det stora systemet, som den större organisationen, är beroende av det mindre vårdnära systemet och vice versa. Det gäller att lyfta blicken. Det är något som jag kommer ha med mig i framtiden, säger Karolina.

Få med hela gruppen i arbetet

Nyckeln handlar om att få med sig sina medarbetare och kollegor – att göra dem både delaktiga och engagerade i förändringsarbetet.

– Jag tror att alla vill förbättra på arbetsplatsen. Både sin egen situation och självklart för våra patienter. Att man samtidigt, som medarbetare, får lära sig något och utvecklas på arbetsplatsen är viktigt, berättar Karolina och fortsätter:

– Förbättringsarbetet pågår hela tiden – och det är något jag vill fortsätta med nu när jag känner att jag har fått rätt verktyg. För min egen del men också för att engagera mina medarbetare på flera nivåer.

  • Odontologiska institutionen
  • Specialisttandvård
  • Folktandvården