Första ”spadtaget” för ny bussdepå

En glad man i neonväst och hjälp står och hänger till kupén på en grävskopa.
Marcus Eskdahl grävde med grävskopa istället för spade, när det var första "spadtaget" för den nya bussdepån som ska byggas på Ljungarum. Foto: Johan W Avby
En glad man i neonväst och hjälp står och hänger till kupén på en grävskopa. En man i neonväst står och pratar inför en rad av männiksot i likadana kläder.En man kör en liten grävskopa som gräver upp grus som flyger i luften. Det står en rad personer och tittar.

Idag den 13 november 2019 fick Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, hoppa in i grävmaskinen och gräva den första skopan för bygget av ny bussdepå på Ljungarum i Jönköping.

– Det här känns bra. Det kommer att främja en mer hållbar och smidigare kollektivtrafik för våra resenärer, säger han. Målet är att fler ska välja ett hållbart resande.

Det var alltså inte en spade som användes för det första ”spadtaget” utan en liten grävmaskin och alla gäster var iklädda gul neonväst och hjälm, som sig bör på en byggplats. Just nu är platsen på Ljungarum bara en jättelik sandyta.

Nuvarande för liten

– Det är jättekul att det kommer igång nu, säger Carl-Johan Sjöberg, direktör, Länstrafiken. Vi började diskutera en ny depå redan runt 2013 utifrån att vår nuvarande är för liten.

Dagens anläggning på Rosenlund är byggd för 80 bussar. Den nya depån ska ta 53 000 kvadratmeter markyta i anspråk och kommer varje dag han­tera 135 el- och biogasbussar som går i tätortstrafik. Den klarar upp till 150 bussar. Tankningen av biogas och el kommer främst att ske nattetid på depån.

– En omställning till en fossilfri fordonsflotta bidrar till det hållbara resandet, säger Marcus Eskdahl. Även en mer hållbar arbetsmiljö kommer prioriteras i den nya byggnaden. 

Flöde av personal

– När vi har planerat har vi fått tänka mycket på hur depån ska hantera flödet av personal hela dygnet runt, berättar Thomas Svärd, projektchef på regionfastigheter. När bussarna står inne på nätterna ska de även tvättas och städas.

På taket kommer det att placeras solceller för att ta tillvara på en del av den energi som behövs till eldrift av bussarna. Det finns också tankar på att ta tillvara regnvattnet som kan användas för att tvätta bussarna. Runt 450 personer kommer att ha det här som sin arbetsplats.

– Det här blir ett jättelyft för de anställda hos bolaget som kommer att sköta busstrafiken, Vy buss., säger Carl-Johan Sjöberg.

Den nya bussdepån beräknas vara klar 1 mars 2021.