Jönköpings första elbussar i rullning

Tre leende killar i täckjackor står och håller sig i räcken inne en buss.
Framtidens bussresenärer, 14-åringarna Elis Axén, Hugo Idrén och Tim Wickström, är särskilt nöjda med att elbussen försetts med hörnsoffa längst bak. - Fett nice! Den kommer gå tyst och så är den ju bra för miljön. Foto: Johan W Avby
Tre leende killar i täckjackor står och håller sig i räcken inne en buss. Tre leende män framför en buss håller upp en elsladd med kontakt. En platta med stålarmar sänks ner mot ett busstak

Den 13 december 2019 avgick Jönköpings första helt eldrivna buss på en provsträcka från Juneporten till den så kallade pantografen, laddplatsen, vid Asecs.

– Härmed tar vi nästa steg i det hållbara resandet för att göra kollektivtrafiken mer smidig och lättillgänglig för de som bor nära linjen men också för alla de som kommer och besöker och jobbar i området, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, när han kliver av efter premiärturen.

– Det kändes jättebra, säger Carl-Johan Sjöberg, direktör Länstrafiken. Det här är ett helt nytt kapitel i stadstrafiken med helt ny teknik. Den största skillnaden när man åker är att den går tystare.

Laddas i pantograf

Linje 17 kommer att gå mellan Strandängen och Asecs, och körs alltså med länets första bussar som går enbart på el. Där, på hållplatsen vid Entré B, finns den så kallade pantografen, en strömavtagare som laddar bussen genom kontakt med plattor som sänks ner mot busstaket. Bussen behöver laddas i sex minuter efter en runda.

Linjen blir verklighet tack vare ett bra samarbete mellan flera olika parter. Jönköpings Energi har sett till att pantografen kommit på plats, och en av dem som premiäråkte idag var Mats Weidman (MP), ordförande i Jönköpings Energi.

– Det här är ett paradigmskifte, säger han. Ett klimatsmart sätt att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Eftersom bussarna inte har några utsläpp så gör de stan mycket trevligare.

Inga avgaser

Att bussarna inte avger några avgaser gör också att man i framtiden skulle kunna tänka sig hållplatser inomhus där man också kan ladda bussarna.

– Vårt mål är att bygga ut med fler elbusslinjer inom stadstrafiken framöver. Det kommer innebära en bättre miljö med bussar som är tystare och mer bekväma att åka med. Vi kommer tillsammans fortsätta utveckla en modern och hållbar kollektivtrafik som ser till människors behov, säger Marcus Eskdahl. 

Ny hörnsoffa

De nya bussarna har fått en ny design invändigt. De har bland annat belysning under sätena och allt luktar just nu sprillans nytt.

– Fett nice! tycker 14-åringarna Elis Axén, Hugo Idrén och Tim Wickström, som kikar in i elbussen och testar den nya hörnsoffan längst bak.

Killarna bor inte längs med linje 17 men de planerar ändå att ta en tur med den för att känna på eldriften.

– Det låter mycket i de gamla, speciellt längst bak. Den här glider nog fram. Och så är den ju bra för miljön.

 

 

Kontakt:
Marcus Eskdahl (S), ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö
070-697 74 50
marcus.eskdahl@rjl.se

 

Carl-Johan Sjöberg
direktör, Jönköpings Länstrafik
070-527 55 01
carl-johan.sjoberg@rjl.se