Vinjett Värnamo Filmhistoriska Festival 2024

En hyllning till svensk filmhistoria och dess personligheter; uppburen av den trebenta Värnamo-stolen.

Sörängen animation årskurs 2 fick det årliga uppdraget att på två veckor producera vinjetten till festivalen. Tre idéer utarbetades och pitchades inför festivalens styrelse. En av idéerna blev vald och arbetet påbörjades. Arbetsfördelningen gick smidigt i klassen och vi kom snabbt fram till den visuella stilen. Hjo folkskola kontaktades under produktionstiden och fick ytterligare en vecka på sig för ljudläggning.

På stolen sitter svenska filmprofiler, bakgrundsbilden är hämtad ur
produktion som personen varit inblandad i.

Harriet Anderson, skådespelare
Film i Bakgrunden, Sommaren med Monica från 1953.
Tage Danielsson (med Hans Alfredsson på axeln), regissör, manusförfattare, skådespelare.
Film i Bakgrunden, Ronja Rövardotter från 1983.
Greta Garbo, skådespelare
Film i Bakgrunden, Flesh and the Devil från 1926.
Lasse Åberg, regissör, manusförfattare, skådespelare.
Film i Bakgrunden, Sällskapsresan II – Snowroller från 1985
Anna Hofman-Uddgren, skådespelare, manusförfattare, regissör
Film i Bakgrunden, Fadern från 1912.

Vinjetten är producerad av Animation årkurs 2 under tre veckor, 8 - 26 januari 2024.

Se filmen här (Extern länk).

Idé och produktion:

Fenton Karlsson, Keso Lundgren, Madeleine Ljungberg, Noah A. Hall, Raman Koshaleu, Sonja Larsson och Zeferis N. Knutas.

Övrig grafik: vecteezy.com

Musik: Patrik Pettersson

Producent: Pär Berg

Läs mer om Värnamo filmhistoriska festival här: https://www.varnamofilmhistoriska.se/ (Extern länk)