Jobba i Bra Liv nära
Intresserad av ett mer flexibelt schema och arbetssätt?
Via vår app, Bra Liv nära, erbjuder vi länets invånare ett enkelt sätt att komma i kontakt med vården - digitalt.
Bra Liv nära ägs och styrs av Vårdcentralerna Bra Liv, de regiondrivna vårdcentralerna i Jönköpings län. Vi driver och utvecklar tjänsten för länets invånare med våra egna medarbetare, vilket möjliggör en högre kontinuitet. Vi följer samma riktlinjer och dokumenterar i patientens journal precis som vid ett fysiskt besök.
Vi kan erbjuda dig
- en större frihet och flexibilitet i ditt schema och ditt arbetssätt.
- möjlighet att påverka utvecklingen av primärvården.
- många kollegor runtom i länet då samarbete mellan vårdcentralerna i Bra Liv är prioriterat.
- en personlig introduktion i plattformen och arbetssättet.
"Bra Liv nära - effektiv vård"
Intervju med Carina Linderfalk - specialist i allmänmedicin - Bra Liv Tranås vårdcentral:
”Enklare planering - effektivare hantering”
– Jag är en nyfiken person, och när Bra Liv nära med digitala vårdmöten introducerades 2015 ville jag testa. Inte minst för att skapa mig en egen uppfattning och inte bara: »nej, det här är inte bra, det här går inte«, säger Carina Linderfalk, distrikstsläkare på Bra Liv Tranås vårdcentral.
Sedan starten har hon haft över 8 000 digitala vårdmöten. Och fördelarna blir tydligare för varje dag:
– Jag kan vara effektiv och hinner med så mycket. Det är enklare att planera de digitala dagarna. Ärendena går snabbt och smidigt. Det bokas inte fler patienter än vad jag hinner med – vilket ibland kan vara fallet på vårdcentralen – och ingen kan rycka upp dörren och avbryta arbetet.
Carina har alltid tilltalats av nya utmaningar. Sjukvårdsbanan inleddes som narkossköterska innan hon pluggade vidare till läkare med inriktning kardiologi. Hon har jobbat inom primärvård liksom på sjukhus. I Sverige och utomlands.
– Omväxling och utveckling är viktigt för mig. Jag gillar dessutom snabba puckar. Det kanske är därför som arbetssättet i Bra Liv nära passar mig så bra. Jag får en strid ström av patienter oförberett som jag måste lösa snabbt. Det tilltalar mig som person.
När de första digitala vårdmötena skulle komma igång 2015 möttes arbetssättet av en hel del skepsis:
– Inte minst från kollegorna. Så här kan man väl inte jobba? Det var just det jag själv ville ta reda på utan att bara avskriva det direkt.
Utvecklar hela patientflödet
Hon beskriver en uppstart som absolut hade barnsjukdomar, inte minst när det kom till tekniken.
– Men ju mer vi började komma runt det så märkte jag vilka möjligheter som gavs. Och successivt kunde jag öka antalet patienter. Jag insåg snabbt att det är effektivt. Eller det är rasande effektivt. Jag kan ha väldigt många fler patienter på kort tid jämfört med fysiska besök på vårdcentralen. Och väldigt mycket går att lösa på videomötet.
– Självklart inte allt - ibland behöver jag såklart träffa patienten. Men att hitta en mix utvecklar arbetssättet och hela patientflödet på vårdcentralen. T.ex. är det ju inte säkert att patienten behöver träffa en läkare för att komplettera med undersökning på vårdcentral. Kanske räcker det med sjuksköterska.
Jobbar hemifrån
När pandemin drabbade vården drev det på utvecklingen av det digitala mötet.
– Vi hade ju verktyget för att ta emot patienter utan att de kom fysiskt till mottagningen. Nu kör vi! Pandemin blev startskottet för arbetsmodellen i full skala, säger Carina.
En normalvecka jobbar Carina hemifrån huset på landet två dagar. Och är sedan på plats på vårdcentralen för såväl fysisk patientmottagning och digitala vårdmöten.
– Jag får ju ihop veckan väldigt bra. Min arbetssituation är flexibel.
Vilka fördelar ser du för Tranåsborna?
– Tänk dig själv om du blir sjuk. Du Ringer 1177 sitter i kö och väntar tills du får prata med någon och får då rådet att kontakta din vårdcentral. Där hamnar du i kö igen och tar upp nästa sjukskötersketid och beskriver problemet igen innan du till slut får boka in dig på en läkartid om låt säga fyra dagar. Med Bra Liv nära kan vi ofta erbjuda läkartid samma dag. Utan mellanhänder.
Blir det inte ”överkonsumtion” när det blir så enkelt att boka?
– Det känns verkligen inte så - och skulle det vara ett ”onödigt” besök löser jag det garanterat snabbare i Bra Liv nära. Och när jag tänker efter upplever jag att patienterna är mer noga att beskriva problemet och fokusera det när de vet om att de har en kvart på sig - för det ser man ju tydligt när man bokar.
Vilka är dina bästa tips till den kollega som är sugen på att komma igång?
– Var inte rädd. Våga prova. Sätt dig in i arbetssättet och våga improvisera, hitta egna lösningar. Det är på många sätt enklare både för oss och patienterna att jobba så här.