Tillgänglighetsredogörelse
Region Jönköpings län står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur rjl.se/vardcentralernabraliv uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från rjl.se/vardcentralernabraliv som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du fylla i formuläret nedan.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till vardcentralernabraliv@rjl.se
- ring 010-241 00 00
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg (Extern länk) om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg (Extern länk) om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
- Vid navigation med tangentbord kan fokusmarkeringen vara svår att se.
- Text har ibland otillräckligt kontrastvärde mot bakgrunden och kan vara svår för vissa användare att uppfatta.
- Quizet (frågesporten) är inte möjlig att använda med tangentbord och/eller skärmläsare.
- Det finns text i bild som har dålig kontrast mot bakgrund och kan därför vara svår att uppfatta.
- Listor och rubriker är inte alltid korrekt uppmärkta i koden.
- Rubriker beskriver ibland inte textinnehållet.
- Ibland är det svårt att se skillnad på en länk och vanlig text.
- Text presenteras ibland som bild.
- Vissa filmer saknar syntolkning och/eller textalternativ.
- Bilder saknar eller har otydligt alternativ text och kan därför vara svåra att förstå för användare med skärmläsare.
- Tabeller saknar rubrikceller som skärmläsaranvändare behöver för att lättare förstå strukturen.
- Det går inte att hoppa över upprepande innehåll (cookie-knappen).
- Det är ibland svårt att förstå länkar då de består av en bild utan eller med otydlig alternativtext.
- Det finns kod för hjälpmedel (ARIA) som inte används på rätt sätt.
- Användare med skärmläsare på mobiltelefon kan ha svårt att navigera till huvudmenyn.
Oskäligt betungande anpassning
Region Jönköpings län åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
Vissa av våra källsystem skapar dokument som inte är fullt tillgängliga. Arbetet pågår för att åtgärda systemen.
Hur vi testat webbplatsen
Axess Lab AB har gjort en oberoende granskning av rjl.se/vardcentralernabraliv.
Senaste bedömningen gjordes den 20e maj 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 20e maj 2024.