När kan min elbil användas som en mobil powerbank?
Ny teknik låser upp nya sätt att använda bilen. Bilen kommer inte enbart vara ett transportmedel i framtiden. Den kommer ses som ett rullande batteri som kan kopplas upp mot din fastighet, arbetsplatsen och elnätet.
Vad innebär "V2X-ready"?
De flesta biltillverkarna arbetar nu med att ta fram modeller som är ”V2X-ready”. Det är ett begrepp som betyder att elbilen har funktionen att både ta emot och mata ut el, så kallad dubbelriktad laddning. Det finns redan flera elbilsmodeller som är ”V2X-ready”, för dessa behöver du en DC-laddare som är betydligt dyrare än de vanliga AC-laddarna.
"Utvecklingen med V2X för AC-laddare är snart ikapp. Bland annat har både Tesla och Renault annonserat att de kommer erbjuda modeller med funktionen från 2025 och framåt," säger John Ramsö, projektledare på Energikontor Norra Småland.
Varför ska jag välja en elbil som är V2X-ready?
Det finns flera anledningar till att välja en V2X-ready elbil. För vissa lockar det att kunna ansluta ett batteri till sin fastighet och på så sätt kunna jämna ut sin belastning mot elnätet och sänka sin elräkning. Andra vill ha förmågan att kunna driva sitt hus vid krissituationer där elnätet ligger nere. Dessutom har det varit en god affär att kunna bidra som resurs på stödtjänstmarknader.
Batteriet behöver styras med hjälp av algoritmer, exempelvis via ett Home Energy Management System eller en aggregator. Du kan då själv ställa in reglerna för hur ditt batteri får användas. Vissa vill ha bästa möjliga miljönytta, och andra maximera lönsamheten. Du kommer också kunna ställa in att du alltid ska ha minst 70 procent laddat kl 07.30 och 17.00 när du behöver bilen för transport.
Vem är kunden för denna typ av elbil?
Det är fortfarande osäkert vem som egentligen är kunden för denna typ av elbil. Vissa i branschen tror att det först och främst kommer vara villaägare som använder tekniken. Andra tror mer på företags- och leasingbilar som används för att kapa effekttoppar i exempelvis en industri. Det kan också göra det mer lönsamt att driva en bilpool då bilarna kan ge en inkomst även när de står still.
"Beroende på hur bilen är tänkt att användas behöver branschen ta fram olika användarmodeller för sina kunder. Det är inte självklart idag hur du som kund ska agera. Du behöver kunna ta ställning till hur stort batteri du behöver, hur den ska styras och om du vill äga eller leasa bilen. Även om tekniken är redo kan det dröja innan branschen har löst sådant som försäkrings- garanti- och skattefrågor," säger John Ramsö.
Bilmodeller som är V2G-redo
Tillverkare |
Modell | V2G AC | V2G DC |
---|---|---|---|
Alpine | A290 | x | |
Audi | Q4 e-tron | x | |
CUPRA | Born | x | |
CUPRA | Tavascan | x | |
Kia | EV9 | x | |
Lucid | Air Grand Touring | x | x |
Polestar | 3 | x | x |
Renault | 5 | x | |
Tesla | Cybertruck | x | x |
Volkswagen | ID.3* | x | |
Volkswagen | ID.4* | x | |
Volkswagen | ID.5* | x | |
Volkswagen | ID.7* | x | |
Volkswagen | ID.Buzz pro* | x | |
Volvo | EX90 | x |
* Batteripaketet på 77 kilowattimmar och som uppdaterat programvaran till 3.5
Vill du veta mer om vår förstudie om V2X?