Om skolan

Sörängens folkhögskola är en skola med kulturprofil. Skolan grundades av Landstinget i Jönköpings län redan 1876 och sedan 1915 ligger den på sin nuvarande plats.

Kring den stora drygt 300-åriga eken på den småländska lövängen skapade arkitekten John Åkerlund under åren 1912-1915 en skola med fem röda träbyggnader som under åren fått sällskap av fler utan att den ursprungliga atmosfären har förändrats.

Sörängens folkhögskolas röda trähus för tankarna till Astrid Lindgrens Bullerbyn. Husen är naturligtvis en viktig del i skolans verksamhet då de inte bara är vackra utan även skapar en atmosfär i vilken vi bedriver våra utbildningar.

Takmålning av Simon Gate

Skolans matsal är K-märkt eftersom innertaket pryds av en takmålning skapad 1915 av en ung Simon Gate, sedermera berömd glaskonstnär på Orrefors glasbruk. Dessutom finns det gamla torpet Svältan från 1700-talet.

Skola med kulturprofil

Sörängens folkhögskola har en kulturprofil. Förutom att vi bedriver flera utbildningar inom kultur ska kulturen finnas med i hela skolans verksamhet. Under ett läsår på skolan möter man kulturen i form av musik, dans, teater, film, konst och föreläsningar.

Sörängens folkhögskola är öppen för alla samhällsgrupper och åldrar. Skolan är politiskt och religiöst obunden. Den vilar på en lång humanistisk och demokratisk tradition.

Vår huvudman är Region Jönköpings län som borgar för en långsiktig och trygg verksamhet.

Vi satsar på bra mat

All mat lagas på skolan och är i hög utsträckning KRAV- och rättvisemärkt.