Elevboenden

Sörängens Folkhögskola har drygt 70 internatplatser varav 16 med egen toalett och dusch på rummet. Flera av internaten ligger i kulturmärkta byggnader.

Om du vill bo på Sörängens internat ansöker du om det i din kursansökan.

Att bo på skolan ger en social gemenskap som gör folkhögskoletiden till en unik upplevelse. I möten, samtal och diskussioner på fritiden fördjupas de kunskaper som undervisningen ger.

Våra boendealternativ

Lindängen

Enkelrum har egen dusch och toalett.
Mer information om elevhemmet Lindängen

Matängen

Mer information om elevhemmet Matängen

Granängen

Mer information om elevhemmet Granängen

Björkängen

Mer information om elevhemmet Björkängen

Gläntan

Elevernas hus att samlas i.
Huset har två nya moderna kök, matsal, TV och biljardbord.
Mer information om elevhuset Gläntan

Internatkostnad

(för dig som bor på skolan):

Äldre boendet – 1.327:-/vecka

Toalett och dusch gemensamt i korridor – handfat finns på de flesta rum.

Nya boendet – 1.565:-/vecka

Egen toalett och dusch på rummet.

Du håller själv med sänglinne, sängkläder och handdukar.

I priset ingår samtliga måltider fem dagar i veckan (frukost, lunch, kvällsmat) förutom måndag frukost och fredag kvällsmat.

Internatavgiften beräknas exakt per dag/månad, vilket gör att den varierar. Månader som innehåller lov innebär reducerad kostnad eftersom du då inte betalar för mat. Logikostnaden betalar du däremot hela tiden. Du kan inte heller hyra rum utan att kost ingår.

Möblerade rum

Enkel möblering i form av säng med madrass, skrivbord med stol, skrivbordslampa, bokhylla stående eller på vägg och garderob. Storleken på rummen varierar. Städning ingår inte. Sopor lämnas i sopsorteringen.

Skolan har trådlös internetuppkoppling och de flesta av rummen når detta beroende på vilken dator man har.

Du håller själv med sänglinne, sängkläder och handdukar.

Alla husdjur är förbjudna på skolan.

Gemensamma utrymmen

Alla har tillgång till gemensamma utrymmen för att laga mat, se på TV, spela spel eller bara umgås.

Gemensamma utrymmen städas av skolans personal.
För allas trevnad ska man diska och plocka undan efter sig i gemensamma utrymmen.

Gäster är välkomna i lokalerna fram till klockan 22.30. Om enstaka gäster önskar övernatta, kontakta städpersonal i förväg.

Eleverna disponerar två tvättstugor som finns i källarvåningen på Björkängen och Granängen, det finns möjlighet att stryka i tvättstugan.

Vid behov av större lokal, för exempelvis samkväm: kontakta husansvarig eller expeditionen.

Böcker i biblioteket kan du låna när du vill, lånetiden är tre veckor.

Elevhuset Svältan