Aktiviteter för elever

Kulturlunch på Sörängens Folkhögskola
På Kulturlunch uppträder artister, konstnärer och andra kulturutövare på skolan. På bilden spelar bandet CB3.

Sörängens folkhögskola erbjuder en rad olika sysselsättningar för elever och personal, oavsett om man bor på skolan eller inte. Det finns dessutom stora möjligheter till egna initiativ, ensam eller tillsammans med andra.

Som studerande på Sörängens folkhögskola har du rätt att använda skolans lokaler dygnet runt. Här finns ett litet och välsorterat bibliotek med böcker och tidskrifter.

I elevernas hus Gläntan finns två nya moderna kök, ­trevlig matsal, TV och biljardbord. I skolans stora gymnastiksal kan man spela bland annat basket, bordtennis, badminton och välja idrott som frivillig kurs. Skolan har ett litet gym i Lillstugan där det finns roddmaskin, träningscykel och styrketräningsutrustning. De skogrika omgivningarna har motionsslingor och elljusspår.

Musikgrupp som uppträder.

En dag i veckan håller Mikael Lägermo i musikundervisningen i hörsalen.

Det händer kvällstid

En kväll ­i veckan finns en musiklärare på skolan som stöd för dem som vill spela och sjunga i band.

Eleverna sammanstrålar även i egna kvällsaktiveter som filmklubbar, stickkaféer, yoga, teatergrupp, podcast, serie­tidningsklubb, skolkör med mera.

Eleverna har även möjlighet att arrangera egna spelningar och kulturhändelser på skolan.

Ett gäng glada ungdomar som spelar in podcast

Skolans elever arrangerar egna klubbar. På bilden syns skolans podcast-gäng från 2015.

Stark kulturprofil

Sörängens folkhögskola satsar mycket på att ge kursdeltagarna spännande kulturupplevelser. Flera gånger om året arrangeras Kulturlunch – konserter, föreläsningar och workshops med professionella artister och kulturutövare. Här har eleverna i form av skolans Kulturråd en möjlighet att påverka innehållet, sköta scenljud och ljus samt arbeta med scendekor och presentation.

Skolan arrangerar också ett årligt bokprojekt sedan en tid tillbaka. Projektet innebär att alla elever på skolan läser samma roman och utifrån innehållet skapar egna konstverk. I den årliga vårutställning på Nässjö Konsthall visas sedan verken upp inför allmänheten – med romanens författare närvarande om möjligt.