Tidigare deltagare

Theo Westling

"Jag ville utveckla min kunskap inom bild och konst samt få en bas som jag kan använda för att jobba eller plugga vidare.

Min tid på söris fick mig att hitta vad jag vill göra i framtiden. Skolan fick mig att hitta ett mål.

Min klass var väldigt sammanhängande vilket led till att vi hittade på alla möjliga saker. Vi plockade svamp, åkte på foto-turer, gick på vandringar, lagade mat och mycket mer. Vi hade otroligt roligt tillsammans.

Jag saknar många saker men allra mest saknar jag alla fotouppdrag. När vi alla var inspirerade och sprang runt som galningar och plåtade."

 

Ludvig Månsson

"Studio och mörkrummet har varit till en stor nytta. Man märker det efter att man har slutat att man börjar sakna att stå i mörkrummet och labba eller fota i studion.

Det var trevliga klasskamrater och trevlig stämning mellan andra klasser. Det blev också en del fotorundor på helgerna. Kunna träffa kompisar och fota när man ville, Och att få fika tillagad mat 5 dagar i veckan var inte så fel heller.

Testa på så mycket du kan, låna kameror och film och ta vara på studion och mörkrummet."

 

Ava Lemark 

”Studiemiljön var lugn och trevlig. Det var bra med resurser på skolan. Lektionerna var bra planerade och vi fick gå igenom mycket. 

När klassen lärde varandra mer gjorde vi mycket roliga saker tillsammans efter skoltid. Det är bra att det finns aktiviteter som skolbandet och idrott för alla elever. Det är väldigt kul!

Jag saknar klassen och alla lärare. Jag saknar den fina miljön och att få fota i studion. Jag saknar att spela med bandet på måndagskvällar, det var väldigt kul! 

Ta er tid till uppgifterna och låt inget begränsa er. Ta vara på tiden och alla tillgångar som till exempel studion. Sörängen är en väldigt trevlig tillvaro så spendera så mycket tid ni kan på skolan!”

 

Samuel Blixt 

”Sörängen är en av de bästa platserna man kan studera vid om man har som ändamål att verkligen fördjupa sig i sin konst utan nämnvärda störningsmoment. Vi hade tillgång till en förstklassig studio och datorer som (oftast) gjorde som man ville. Lärarna fanns alltid till hands på ett bra och tillmötesgående sätt oavsett om det gällde lektionsinnehållet eller något som besvärade en utanför studierna.

Det mest givande har varit att möta flera olika stilar än sin egen, och genom det utveckla sitt tänkande när man fotograferar. Även det faktum att man fick lära sig ljussättning och redigerande i både Lightroom och Photoshop.

Jag skulle beskriva Sörängen som en idyll; en kreativ bubbla där man kunde undfly det ’verkliga’ livet och alla dess problem för en stund. Att vakna på morgonen och veta att det fanns trevliga människor att umgås med, och att man skulle ägna sig åt det man älskar i livet, var en härlig känsla. Det fanns alltid någon att ta en promenad med, oavsett om det var en klasskamrat eller någon från en annan linje. Kreativiteten dog aldrig ut när man ständigt hade alla dessa fantastiska människor kring sig.

Ta vara på tiden! Det räcker att du blundar så är denna fantastiska tid förbi. Var vaken till småtimmarna med klasskamraterna, utnyttja att som skolan har att erbjuda till fullo, och hitta på nya äventyr varje dag för att göra tiden på Sörängen ett av de bästa kapitlen i ditt liv. ”

 

Felix Arvidsson

”Det var väldigt lugnt och metodiskt, kände att man lärde sig en hel del.  Man hade alltid något att göra, det hände mycket aktiviteter både efter skoltid och helger. I början av Sörängen hade jag lite svårt att komma in i hela systemet när det gällde att känna sig hemma, folkis-livet var nytt för mig. Men det blev bra tillslut och jag ångrar inte att jag gick på skolan.”

 

Tilde Karlsson

”Jag har lärt mig så mycket, det finns en tydlig struktur i undervisningen och lärarna är fantastiska. Det finns stort utrymme att utveckla sin egen stil genom och vid sidan av uppgifterna. Mitt råd skulle vara att verkligen ta vara på tiden, ett år går fort! Utnyttja studion, mörkrummet och all utrustning så mycket som det går.”

 

 

Cecilia Öhlund

”Jag saknar den idylliska miljön och de härliga människorna! Alla var så himla välkomnande och accepterande. Skolan är HBTQ-certifierad, vilket fick mig att verkligen känna mig trygg.

På Fotolinjen hade vi dygnet runt tillgång till Mac-datorer med Photoshop, Lightroom, InDesign, Premiere och massa andra bra program. Sen får vi inte glömma fotostudion som alltid gick att boka in sig på när som helst. Studion är full av bra grejer – backdrops, bouncers, blixtar och två olika skrivare att printa ut sina bilder på. Att vi även fick använda skolans mörkrum när vi ville var också jätteroligt!”

 

Rasmus Walldén

”Livet efter lektionstid var så kul! Var man inte i datorsalen eller studion så umgicks man med andra från skolan. Vi hittade på en massa roligt såsom filmkvällar, spelkvällar, grillning, spökhistorier och pulkaåkning.

Gemenskapen är det jag saknar allra mest. Det är något speciellt att bo tillsammans på skolan, umgås och ha kul hela tiden. Jag glömmer aldrig de diskussioner vi har haft sent på kvällarna, innan läggdags. ”

 

Emilia Hultman

"Lärarna gjorde vårt år och vi hade roligt tillsammans samtidigt som vi lärde oss så otroligt mycket! Det är ett stort plus att ha möjligheten att bli undervisad av yrkesverksamma duktiga fotografer med olika erfarenheter och kompetenser inom fotografi!"

 

Fredrik Håkansson

"Resurserna som fanns tillgängliga för oss fotoelever var bortskämt bra! Det går inte riktigt att uppskatta hur bra studion och dess utrustning är förrän du saknar den, och att ha tillgång till både mörkrum och datorsal dygnet runt gjorde det möjligt att sitta sent in på kvällen och själv repetera det vi övat på med läraren tidigare under dagen. Lärarna kompletterar varandra perfekt, med olika fotogenrer och styrkor i bagaget."

 

Emma Gripenrot

”Man hade tillgång till de man behövde och lärarna var mycket hjälpsamma. Man kände att de ville att man skulle lyckas. ”

 

Jenny Ingemarsson

”Genom drivna och motiverande lärare har jag även vågat ta nästa steg mot högre utbildningar och även ut i yrkeslivet.”

 

 

Johan Nilsson

”Det jag saknar mest är kamratskapet som fanns på skolan. När man tillbringar så mycket tid med samma människor så bygger man upp en kamratskap i gruppen.”

 

 

Majken Andersson Eriksson

”Att bo på internat är bland det roligaste jag gjort, det finns alltid massa vänner i närheten att umgås med så fort man går utanför dörren.”

 

 

Celine Petersen

”The strong socialbond, the passionated people, the enthusiastic teachers. It all combined into a great year of learning, experimenting and succeeding!”

 

Sara Dabolins

"Jag ville lära mig att fota men samtidigt ha möjligheten att testa andra kreativa och estetiska uttryck, något som Sörängens folkhögskola erbjöd. Jag ville helt enkelt gå på en skola med fokus på kultur och kreativitet. Även läget, nära naturen och charmiga byggnader lockade. 

Jag lärde mig otroligt mycket under mitt år på skolan. Det visade sig vara en värdefull grund till mina fortsatta studier i fotografi och jag gick ut med en bred kunskap och nyfunnet självförtroende. Jag träffade några av mina närmaste vänner idag, vilket jag är väldigt tacksam för och jag har fortfarande kontakt med mina lärare som har fortsatt att hjälpa och peppa mig under åren som gått efter Sörängs-tiden. 

Sörängen är på många sätt idyllisk och eftersom byggnaderna och lokalerna är väl bevarade känns det lite som en tidsresa bakåt i tiden när en kommer till skolan. Precis intill ligger ett vackert naturreservat, något jag uppskattade mycket och jag spenderade en hel del tid med att strosa runt i skog och mark runt skolan. 

Jag var på många sätt förvånad över att vi fick tillgång till så mycket material, utrustning och lokaler. Jag hade förväntat mig att en folkhögskola skulle ha relativt begränsade resurser men på fotolinjen var det inte mycket som fattades oss. Tvärtom så hade vi möjlighet att utnyttja både datorer, studio och utrustningen i princip obegränsat. Dessutom har Sörängen en mängd andra mysiga utrymmen som vi hade tillgång till dygnet runt. 

Jag som var nyfiken på att testa på olika former av kreativa uttryck uppskattade också att en kände sig väldigt välkommen även i de andra linjernas lokaler och att det fanns en stor vilja att bjuda in, lära ut och utbyta kunskaper hos både lärare och elever. 

Flera av lärarna på Sörängen har jobbat där under många år och ibland fick en känslan av att de blivit en del av skolan, på ett bra sätt. Det finns så mycket engagemang, intresse och värme bland lärarna vilket utan tvekan smittar av sig på eleverna. Jag har mina lärare på fotolinjen att tacka för att jag fick möjligheten att upptäcka och utforska mitt numera största intresse och de var också tack vare deras stöd och uppmuntran som jag sökte vidare och kom in på Göteborgs yrkeshögskola i fotografi och numera kan kalla mig yrkesfotograf. 

Jag hade turen att träffa ett gäng fantastiska människor på skolan och det blev många roliga och ibland galna upptåg. Att bo och leva på en folkhögskola är speciellt, mycket på grund av att en kommer så nära de personer en bor tillsammans med. Vi såg till att utnyttja skolans alla möjligheter vilket jag är väldigt glad för såhär i efterhand. Vi lagade mat tillsammans, startade band, hade filmkvällar, grillkvällar, temafester. Vi lekte lekar och vi hade djupa samtal om livet.

Vi hjälptes också åt att utvecklas i fotograferandet och jag spenderade även en hel del fritid i både lektionssalen, studion och mörkrummet. 

Jag har så många härliga minnen från min tid på skolan så även om det låter fånigt så får jag säga att jag saknar alltihop. Jag tänker ofta tillbaka på den tiden och jag är så glad och tacksam för allt jag bär med mig från Sörängen.  

Ta vara på tiden så mycket som det bara går. Utnyttja att du bor i en liten by full med kreativa möjligheter och passa på att sug åt dig så mycket som möjligt av både lärare men också av de andra eleverna. Se hela skolan som ditt hem och utforska alla rum och utrymmen, det finns en massa spännande skrymslen och vrår. 

Lär känna lärarna och personalen, det är ett gäng riktigt härliga, kompetenta personer som du kommer ha stor nytta av att ha kontakt med både under skoltiden och efter. "