Tidigare deltagare

Emelie Nygren

Studerar läkarprogrammet vid Linköpings universitet.Naturvetenskap - Tidigare deltagare Emelie

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Att jag ville läsa in behörighet för läkarprogrammet i första hand. Jag kände att jag ville läsa kurserna på plats då jag upplever att det är lättare för mig att lära mig på det sättet. Att det blev just Sörängen berodde till stor del på det geografiska läget.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Jag skulle säga att studietekniken jag utvecklade under tiden på Sörängen har hjälpt mig mycket nu under läkarstudierna. Det blev för mig som en sorts länk mellan gymnasiet och universitetet där jag fick utrymme att förbereda mig inför klivet till högre studier.
Jag har också, tack vare lärarna, utvecklat en tro på mig själv och min egen förmåga.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Jag upplevde lektionerna som strukturerade men dynamiska. Vi fick bra genomgångar av ämnena och vi kunde alltid ställa frågor. Lärarna var alltid väldigt engagerade och oftast var det också riktigt roligt att vara där. Vi gjorde flera praktiska labbar vilket jag verkligen uppskattade, både för att det var lärorikt och för att det var väldigt kul.
Något jag saknar från min tid på Sörängen är gemenskapen, både med de andra studenterna och med lärarna. Och fikarasterna är ej att förglömma!

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Om det är läkarprogrammet du satsar på så lyssna extra noga vid kemi och biologilektionerna, ditt framtida jag kommer att tacka dig.
Framförallt vill jag säga att ni ska njuta av er tid på Sörängen, det är en speciell upplevelse!

 

Oskar Elmquist

Studerar Geovetenskap (Earth Sciences) på Göteborgs Universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag hade ingen naturbehörighet, så för att plugga vidare till något inom naturvetenskap var jag tvungen att plugga kemi, matte, fysik och biologi. En kompis som gick på Sörängen tipsade mig om deras naturvetenskapliga basår och eftersom jag då bodde relativt nära så var det ett lätt val!


Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Under mitt år på Sörängen så fanns det inget att klaga på. Studiemiljön fungerade verkligen och jag kände att jag hade hamnat rätt. Man fick lugn och ro och det fanns tillräckligt med salar för att kunna plugga och ett bra utrustat labb till allt möjligt. De lärare som jag hade är utan tvekan bland de bästa jag någonsin haft! Detta bidrog självklart till att det var lättare att hänga med under lektionerna. Det var ett bra tempo på alla kurser och man märkte att lärarna verkligen ville att man skulle lyckas!

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Jag skulle säga att ett naturvetenskapligt basår på Sörängens folkhögskola är det ultimata alternativet om man behöver välja mellan Universitet och Komvux! Just att träffa lärarna så mycket och de bryr sig gör det mycket enklare!

 

Linus Donn

Går Fysikkandidat på Uppsala Universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Det blev nog ett ganska enkelt första val för mig. Jag var bestämd på att gå ett basår på folkhögskola och inte universitet, motivationen var att jag ville ha en mer interaktiv inlärning och en mer öppen miljö för frågor och diskussioner. Att just Sörängens Folkhögskola blev valet var de engagemanget som deras naturvetenskapliga basår visade. Beskrivningarna och bilderna från basåret där var verkligen supertaggande, kändes som att jag sökte till något forskarinstitut!

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Sörängen har gett mig en otrolig bredd i kunskap, många i min nuvarande klass i Uppsala har inte en aning om saker jag lärt mig inom exempelvis Kemi, biologi. Förutom allt det så lärde mig sörängen att plugg kan vara riktigt kul. Man anar inte att lärare skulle kunna bli så goda vänner som dessa. Sörängen gav mig en säkerhet i mig själv. Att konsekvent få svar på fördjupande frågor om något man undrar, höll mig ständigt hungrig på kunskap. Så vad har jag haft mest nytta av? Lärarna, när du går här, kommer du att förstå.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Studiemiljön var det som höll mig igång. Jag har aldrig varit en riktig pluggmänniska, men alltid varit intresserad av vetenskap. Lärarna utnyttjar verkligen varenda resurs de har på att inlärningen ska bli kul och motiverande. Då är jag en människa som också är väldigt ''lärar-kräsen''. Det var grymt hur lärarna själva tydligt var passionerade för sina ämnen, de gjorde att utbildningen blev lite mer fördjupad och rotad. Förutom att basåret gav mig de kunskaperna jag behövde så fick jag verkligen massvis av allmänbildning, man har regelbundet små inblickar i de andra kurserna på skolan vilket var otroligt lärorikt.

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Förstå att instudering är väldigt väldigt individuellt. Detta gäller universitetsstudier också. Jämför inte dina resultat med andra elever. Klasskamrater är inte konkurrenter utan de är kollegor, när du hittar din grej, din studieteknik: kommer du att blomstra, oavsett vem du än är.

Sidnot: Jag är nu fullständigt kunnig i hur fysiken bakom alla Batmans stunt fungerar. Är också helt säker på att miniornerna jobbar på sörängen...

Hanna Gunnarsson


Studerar läkarprogrammet vid Uppsala Universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag fastnade för Sörängens koncept med det Naturvetenskapliga basåret. Jag ville kunna läsa in de naturvetenskapliga ämnesbehörigheter som jag saknade fokuserat och koncentrerat med hjälp och stöd av lärare på plats. För min egen del hade det gått lång tid sedan gymnasiestudierna och jag kände att om jag skulle klara av matematiken och fysiken, där jag inte hade någon egentlig tilltro till min egen förmåga, behövde jag mer stöd än vad t.ex en komvuxkurs kunde ge.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Jag har haft otroligt stor nytta utav mycket! Jag känner en betydlig större trygghet när det gäller matematisk problemlösning, vilket visat sig komma väl till pass även då man läser medicin. Jag har också upptäckt att de grundkunskaper som Sörängens kemi- och biologiundervisning gav mig har passat som hand i handske med läkarprogrammets första termin där mycket fokus ligger just på cellbiologi, biokemi och metabolism. Jag känner mig väl förberedd, helt enkelt, vilket är en otrolig härlig känsla!
Vidare har året på Sörängen gett mig ett bättre självförtroende beträffande min egen förmåga att lära mig nya saker vilket är något som jag tror att jag kommer ha nytta av hela livet.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Sörängen tillhandahåller en fantastisk studiemiljö. Det är mysigt på Sörängen! Det kändes alltid trivsamt och roligt att komma dit. Jag kan inte minnas att de var någon dag under mitt år på Sörängen som det kändes jobbigt eller tråkigt, vilket får anses vara ett mycket gott betyg. Lärarna på basåret är spektakulära! Kompetenta och kunniga inom sina respektive områden. Pedagogiska, hjälpsamma och som grädde på moset glada, roliga och trevliga. 5 av 5 getingar/solar/batmans/baby-yodas - oavsett vilket poängskala man använder så får de full pott!

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Ta tillvara på det här året! Det finns potential att lära sig så otroligt mycket som kommer underlätta eventuella framtida studier enormt - men då krävs det att man lägger ner den tiden som krävs.
Jag vill också tipsa om att kika tillbaka på matte 1 och matte 2 inför basåret (om man är en sådan som jag som tycker att just matematik är lite svårt). Det hade runnit mycket vatten under broarna sedan jag senast multiplicerade två bråk eller löste en ekvation. Jag kom inte ihåg ett jota! Därför räknade jag igenom matte 1 och 2 inför basåret, och det tror jag att jag hade väldigt mycket nytta av. Då startade jag inte helt från noll och kunde hänga med betydligt bättre redan från början.

Jessica Dickson

Läser Biomedicinska Analytikerprogrammet vid Umeå universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag behövde läsa upp de basämnen som basåret erbjöd då jag hade planer på att läsa vidare, och jag bodde även nära skolan så det var ett självklart val.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Eftersom jag funderade på att läs distans först så var jag otroligt glad att jag kom in så jag slapp det. Att få grunden i kemi, fysik och matte som jag behövde var otroligt bra. Jag som inte ens gillade fysik innan, men man ändrar sig om man har rätt lärare!

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Otroligt familjär miljö. Små gemytliga klasser som gjorde att vi kom otroligt nära varann. Att ha närheten till lärarna pga en sån liten klass vi hade gjorde att man snabbt fick svar på det man undrade över. Att dessutom bara ha 2 lärare underlättar verkligen.Här vill nog lärarna att jag ska dra deras interna områden men jag ska gå emot det. Batman och kinderägg är inte så viktiga som de tror =)

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Eftersom jag har familj och bodde i närheten av skolan behövde jag aldrig hyra rum på skolan. Men jag var lite avundsjuk och stannade kvar en del dagar då det var trevliga aktiviteter. Att komma tidigare för att äta kökets underbara frukost var också en upplevelse!

Vad saknar du mest från Sörängen?

Gemenskapen med alla, för man träffades över klasserna på raster och efter skolan.Och sen maten!! Helt underbar mat!! Det är värt att få bara för den!

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Att njuta under tiden man studerar här. Både i skolan med alla i klassen, miljön runt omkring. Ta ett år (eller två, tre.....) och se hur fantastisk den är!! Skynda er gärna om ni vill gå basåret och ha samma lärare som jag hade, då får ni bästa grunden att stå på!

 

 

 

Christer Edvardsson

Studerar kemiprogrammet vid Göteborgs universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag hade behov av att läsa upp de naturvetenskapliga ämnena och besökte skolan. Lärarna och den allmänna miljön gav ett bra intryck så jag valde att söka.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Självförtroendet att det går om jag vill. Stödet från skolans fantastiska lärare var ovärderligt för min egen självbild.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Gemytlig. Även om studietakten var långt ifrån avslappnad så var skolans miljö det definitivt.
Sörängen med egen matsal, boende, gymnastikutrymme och bastu är sin egen lilla värld.

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Mycket blandade erfarenheter. Miljön påbjöd i alla fall att utnyttja skolans lokaler.

Vad saknar du mest från Sörängen?

De fantastiska lärarna såklart!

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Det naturvetenskapliga basåret är tufft. Förbered dig på detta. Köp gärna böckerna några månader i förväg och slöläs eller gör matematikuppgifter för att komma igång.

Några av oss som gått vidare till högre studier har skämtsamt pratat om att Sörängen är och förblir vårt alma mater. Det ligger mer än ett korn av sanning i det. Sörängen gav mig kraft att klara av högre studier. Basåret var tufft men det stöd man fick var fantastiskt. Att ha tillgång till dessa lärare var inget mindre än ett rent privilegium.

 

Harry Dittmer

Studerar kemiteknik på Chalmers högskola.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag behövde läsa upp behörighetskraven för att kunna studera vidare på universitetsnivå. 

Jag valde just Sörängen för att jag fick ett gott första intryck när jag besökte skolan. 

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Utbildningen i helhet har varit till nytta för mig, men speciellt handledningen från mina lärare då de gav mig god motivation. 

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Mycket bra. Bra lokaler, under lektioner samt på egen studietid. 

Lärarna har väldigt måna om vårt mående och även var även engagerade i våra intressen, och ordnade oftast så vi fick experimentera och testa nya områden som intresserade oss. 

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Det var bra, och mysigt. Det var bra gemenskap mellan de olika linjerna på skolan. 

Vad saknar du mest från Sörängen?

Att det var nära till föreläsningssalarna.

Och att tillagad frukost, lunch och middag ingick i hyran om man bodde på skolan, som jag gjorde. 

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Våga be om saker och hjälp, då lärarna har som högsta intresse att allt skall bli bra för just dig. 

Jag kan tillägga att mina 2 lärare som jag hade under tiden på Sörängen var bland de bästa lärarna jag någonsin haft i ämnena fysik, matematik, kemi och biologi. 

 

Ronja Nelson

Arbetar idag som miljö- och hälsoskyddsinspektör.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag var inte helt säker på vilken högskoleutbildning jag vill söka men förstod att det som intresserade mig krävde naturvetenskaplig grund. Genom att läsa naturvetenskapligt basår kunde jag i princip söka vilken utbildning som helst. 

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Jag har kunnat använda min utbildning från Sörängen i mina fortsatta studier på högskolan. Sen är det ju ett plus att kunna glänsa med sin kunskap inom naturvetenskap vid middagsbordet. FRÄNT som Mattias hade sagt. 

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Ett ord: IDYLLISKT! Sörängens läge, de vackra röda byggnaderna med omringande träd, wow! Lektionerna är väldigt 'levande', man känner sig delaktig, detta tack vare otroligt duktiga lärare. Jag uppskattade som mest fysik och matematik. Troligtvis för att jag alltid har trott att jag inte kan förstå dessa ämnen, något som tiden på Sörängen ändrade på. 

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Jag bodde inte på skolan och kan därför inte tala om erfarenhet vad gäller kvällstid och helger. Däremot fanns det tillfällen efter sista lektionen i väntan på tåget att studera. Jag fann bra studiero en trappa upp i biblioteket. 

Vad saknar du mest från Sörängen?

Jag saknar fysiklektionerna, fikapauserna i matsalen samt de vänner jag fick under basåret. 

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Jag ser min tid på Sörängen som en investering. Kan jag, kan du! Det krävs dock tid och engagemang då det är relativt högt tempo. Lyckligtvis har du en fantastisk möjlighet att få den hjälp du behöver genom pedagogiska lärare. För studenter som är inriktade åt det kreativa/konstnärliga är Sörängen en fantastisk plats för inspiration och kreativt tänkande. 

 

Nils Thulin

Studerar på Linköpings Universitet.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Att inte bli irriterad på ljud. Pga en ombyggnation, nu mer är det lugnt på skolan.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Under vårt år på sörängen var det tyvärr ombyggnation, vilket gjorde att borrarna lät i byggnaden. Vi fick ha lektioner på andra ställen där det var lugnt och skönt. Jag kan dock säga att arbetsmiljön var väldigt bra egentligen bara att vi kom i kläm pga ombyggnationen men det är inget problem för nya studenter. Lektionerna på skolan bra vilket medförde att jag slapp plugga onödigt mycket på saker utan iaf jag lärde mig det jag behövde på lektionerna. Det beror på dels att lärarna vet om vilka mål eleverna ska uppnå och att de är bra på att lära ut.

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Det bästa med Sörängen i min mening vad just kvällar och helger. Det var alltid kul att gå ner och spela pingis och biljard med kompisar från klassen. Vi kollade också mycket på film och hade allmänt väldigt bra umgänge. Att vi kunde göra mycket annat roligt berodde nog på att vi hann med plugget under skoltid så vi slapp tänka på det övriga timmar på dygnet.

Vad saknar du mest från Sörängen?

Det jag saknar mest är just att jag kunde släppa plugget direkt och kunde göra annat roligt. Det vara uppstyrt men det gjorde också att vi hade mycket ledig tid.

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Arbetsmoral slår talang! Det kanske inte alltid stämmer på basåret men när man kommer till universitet märks del väl. Så ett råd är att om man inte har en bra studieteknik, så försök att hitta en som passar dig under året.

 

Sara Johansson

Arbetar idag som AT-läkare.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag jämförde några av de olika lärosätena som erbjöd naturbasår, både högskola och folkhögskola. Det som låg bäst till geografiskt och det som tilltalade mig mest var Sörängen. Just att det är internat, det vill säga att om du vill, kan bo på skolan såg jag som en stor fördel för mina studieresultat.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Förmågan att jobba hårt och att vara målmedveten. Hur viktigt det är att hålla ut och inte ge upp även när det är jobbigt och det inte går som man hade tänkt! Det löser sig till slut.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Studiemiljön är som sagt optimal om du bor på skolan. Det serveras mat på internatet och som boende så har du full tillgång till skolan faciliteter ex gympasal med utrustning eller klassrum om man vill plugga där på ledig tid.

Skolan har bra studieutrustning och är mån om att det som används skall vara up to date och relevant/fungerande.

Lärarna är fantastiska! Entusiasmerande, engagerade och kunniga. De motiverar studenterna och hjälper till, även med det som inte rör studierna.

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Jättekul! Du kan välja precis själv hur mycket du vill engagera dig. Vi var ett gäng som tränade ihop på kvällstid samt pluggade ihop i vårt boende. Det finns alla möjligheter om du vill!

Vad saknar du mest från Sörängen?

Lärarna saknar jag! Med de små klasser som vi hade på basåret så lär man ju känna sina lärare väldigt bra och deras outtröttliga engagemang har jag inte stött på i något annat sammanhang. Samtidigt saknar jag hela upplevelsen, att bo på internat tillsammans med andra och studera ihop.

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Ge inte upp! Det går om man vill, jag är ett bevis på det!

Glöm inte att ta hjälp av varandra, ni är säkert flera som tycker samma saker är svårt, så passa på att hjälpas åt.

Trots att jag aldrig trott att jag skulle läsa ett basår, så blev året på Sörängen ett av de bästa och mest lärorika i mitt liv!

 

Johan Magnusson

Studerar till civilingenjör i teknisk fysik med Materialvetenskap vid Uppsala Universitet.

Vad fick dig att söka till Sörängens folkhögskola?

Jag behövde behörigheter för vidare utbildning och då jag studerat folkhögskola tidigare så ville jag göra det igen.

Vad har du haft mest nytta av från tiden på skolan?

Kunskaperna som gavs i kurserna var väl anpassad för min vidareutbildning som civilingenjör, jag har inte träffat någon annan som gjort så många labbar som vi gjorde.

Dessutom träffar jag fortfarande de vänner jag fått från skolan.

Hur skulle du beskriva studiemiljön, resurserna, lektionerna och lärarna på skolan?

Sörängen har den perfekta ideala studiemiljön som alla andra skolor borde sträva efter, så bra är det.

För mig hjälpte det även mycket att bo på internatet då vi som gick basåret ofta träffades och pluggade på kvällarna.

Vad tyckte du om livet på Sörängen på kvällstid/helger/efter lektionstid?

Som boende på internatet träffade jag ofta många i klassen på kvällarna, vi brukade plugga och spela brädspel kombinerat med mycket kladdkaka.

Vad saknar du mest från Sörängen?

Alla människor som gick på skolan samma år samt maten.

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida studenter på Sörängens folkhögskola?

Sök boende på internatet då det är en stor del av upplevelsen att studera på Sörängen.