Animation på Värnamo Filmhistoriska Festival

Den 21 april mellan 10:00 och 11:00 är det dags för filmvisning och presentation av vår animationsutbildning under Värnamo Filmhistoriska Festival.

Vi är på plats på Värnamo filmhistoriska festival! https://www.varnamofilmhistoriska.se/ (Extern länk)

Vi är stolta över att presentera en världspremiär för en animerad kortfilm skapad av våra elever, tillsammans med andra spännande verk från tidigare år.

Sörängens Folkhögskolas animationsutbildning har funnits i över ett decennium och kommer från hösten 2023 att vara en treårig utbildning. Vi lägger stor vikt vid hantverket och berättandet, och våra elever får även möjlighet att utföra uppdragsanimation. Ett exempel på detta är vinjetten till årets upplaga av Värnamo Filmhistoriska Festival.

Utbildningsansvarig Pär Berg kommer att presentera programmet och berätta mer om utbildningen samt de filmer som visas under evenemanget. Bland annat får vi se premiärvisningen av den animerade kortfilmen "Strängar", skapad av årets förstaårselever på temat motstånd.

Filmprogrammet innehåller följande verk:

Strängar - Grupprojekt 2023, längd cirka 5 min
Bottled Up - Grupprojekt 2022, längd 5:42
3020 - Grupprojekt från 2020, längd 4:15
Fluidity - Kortfilm av Alma Gren från 2019, längd 7 min
Katthat - Kortfilm av Ola Angelman från 2018, längd 10:24
Foyer - Kortfilm av André Rondahl från 2017, längd 4:30

Välkomna till denna spännande filmvisning och vi ses på Värnamo Filmhistoriska Festival!

Tid: 21 april - 10:00 - 11:00

Plats: Salong 1, Biostaden, Gummifabriken