Stort intresse när blivande specialister lär om sällsynta diagnoser i tandvården
Vad gör jag när jag möter det ovanliga? Hur känner jag igen ett sällsynt hälsotillstånd och hur samverkar jag med andra i diagnos och behandling?
Som tandläkare finns det diagnoser och syndrom man kanske bara möter en enstaka gång under ett yrkesliv. Men väl där, kan mötet bli en långvarig vårdrelation som formas utifrån patientens förändrade behov över tid. Om erfarenheterna och kunskapen om hur man bäst kan möta och behandla patienter med sällsynta hälsotillstånd, handlar den nationella JUST-kurs som i dagarna ges i Jönköping. Här möts 57 blivande specialister från hela Sverige för att lära sig mer och utbyta erfarenheter, under ledning av Kompetenscenter för sällsynta odontologiska tillstånd vid Odontologiska Institutionen i Jönköping.
Samverkan och samarbete den röda tråden
Lena Heikki, som är specialist i orofacial medicin och övertandläkare vid Kompetenscenter för sällsynta odontologiska tillstånd, menar att kursen är viktig för alla behandlare och inte minst för blivande specialister:
– För patienter med ett sällsynt odontologiskt hälsotillstånd innebär det ofta att tillståndet har en medicinsk påverkan. Det kan i sig vara utmanande, men en ytterligare svårighet som patienten tyvärr ofta möter, är en oförståelse från vårdens sida om vad deras diagnos innebär ur olika perspektiv. Här ser vi att kursen spelar en viktig roll i att öka förståelsen för de svårigheter som personer med ett sällsynt hälsotillstånd lever med och få deltagarna att bemöta patienten på ett bra sätt, även om man aldrig stött på tillståndet tidigare.
– Den röda tråden för utbildningsdagarna är hur vi bäst samarbetar inom tandvården och samverkar med andra professioner, för att personer som lever med sällsynta hälsotillstånd eller syndrom ska få bästa möjliga vård, säger Lena Heikki.
Kunskapsutbyte och nätverkande viktigt för framtiden
Ida Selin, ST-tandläkare i pedodonti vid Folktandvården, Region Örebro län, är en av kursdeltagarna. I sin kliniska vardag möter hon regelbundet patienter med sällsynta tillstånd. Hon menar att kursdagarna kommer att ge henne kunskap och verktyg i mötet med både patienter, anhöriga och andra professioner inom vården:
– Förutom de givande föreläsningarna så är det oerhört värdefullt att mötas på plats för att kunna delta i diskussioner, byta erfarenheter och ställa frågor. Kursen ger mig tillgång till nätverk som också underlättar framtida kontakter med Kompetenscenter, när jag ställs inför kliniska fynd som jag som specialist kan behöva konsultera kring.
Mötet med vårdnadshavare berör
Under kursdagarna ges olika perspektiv på att känna igen och behandla sällsynta tillstånd och diagnoser, men också inblick i hur det är att som vårdnadshavare bära ett stort ansvar för att samordna olika vårdinsatser:
– Att höra en förälder med egna ord beskriva upplevelsen i mötet med vården väckte många tankar, säger Ida och fortsätter:
– Vi som arbetar inom olika vårdprofessioner behöver utveckla våra arbetssätt kring hur vi bäst möter och samarbetar kring behoven som patienterna har. Det kan till exempel handla om att underlätta för patient och anhöriga genom att samboka olika vårdinsatser i samband med en planerad narkos. Här finns det fortfarande mycket att göra, där vi inom vården behöver förbättra vår samverkan, så att vi kan sätta patienten i centrum genom att arbeta mer sömlöst mellan professioner och specialiteter.