Handledarutbildning gav konkreta verktyg i vardagen
I höstas kickade Folktandvårdens stora handledarsatsning igång. Ambitionen är att bli bäst i Sverige på handledning av tandvårdspersonal och inom verksamheten ska en av tio medarbetare utbildas. Innan pandemiläget förändrade förutsättningarna för Folktandvårdens kursverksamhet hann första gruppen handledare träffas för en tvådagarsutbildning i Hestra.
Rebecca Käll, tandsköterska vid avdelningen för pedodonti, och Tintin Brax Bråhn, tandhygienist på Rosenlund Folktandvård, deltog under utbildningarna i slutet av september.
Båda säger att kursen gav rätt verktyg för att skapa ett bra mottagande, att praktiska övningar gav handfasta tips, större självkännedom och en förståelse för egna styrkor och svagheter i handledningstillfället.
– Jag har ganska nyligen varit student och vet hur viktigt det är att få en bra handledning. Direkt efter min anställning på Rosenlund blev jag ganska snabbt inkastad i handledning av nya medarbetare på kliniken, berättar Tintin och fortsätter:
– Det känns tryggt och inspirerade att få samla på mig lite teoretisk erfarenhet också genom en sådan utbildning. Vi har redan tagit emot våra första studenter för hösten och jag har direkt fått använda mig av konkreta verktyg i min handledning. Den här utbildningen önskar jag att alla får ta del av.
Handledning i vardagen
Vid avdelningen för odontologisk radiologi ser behovet av handledning lite annorlunda ut. Studenter och redan utbildad personal gör i regel korta besök – en till två dagar.
– Jag fick frågan om att gå utbildningen och eftersom jag är KUB-ansvarig på vår avdelning kändes det ganska självklart. Jag känner verkligen att jag har fått en bredare förståelse för handledning och att det kan vara till en fördel att förbereda sig inför mötet. Exempelvis att ta tid att fråga vad hen vill ha ut av tiden hos oss.
– Efter utbildningen har jag också fått upp ögonen för handledning i vardagen mellan mig och mina kollegor, framförallt våra ST-tandläkare, beskriver Rebecca.
En bredare syn på handledarsituationen
Utbildningen anordnas av Move Management och följer forskningsbaserad pedagogik som liknas vid ett upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande. I praktiken ska utbildningen skapa nya möjligheter för en gemensam kultur och ett enhetligt språk.
– När det kommer en ny kollega är det viktigt att hen så snabbt som möjligt kommer in i vårt arbete. Oavsett hur lång yrkeserfarenhet man har är arbetsplatsen alltid ny. Samtidigt var inte utbildningen till hundra procent fokuserad på handledning av student eller ny kollega, säger Tintin och fortsätter:
– Många delar av kursen riktade sig till olika personlighetstyper och hur man jobbar med och gentemot varandra. Att alla personlighetstyper kanske inte alltid drar jämnt. Hur agerar man då?
Rebecca håller med.
– Precis, att kunna ge och ta kritik. Att låta sig vara granskad. Förutom att kunna lära ut konkreta tips i min vardag till mina kollegor, kommer jag att ta med mig det breda synsättet på handledning och förståelse för att vi är olika. Det visar på viktiga förutsättningar för att skapa en bra handledning och är inget som händer av sig självt.