Patientnämnd
Om du eller någon närstående har varit med om något i hälso- och sjukvården eller tandvården som du inte är nöjd med, kan du vända dig till den verksamhet som ansvarar för vården eller kontakta patientnämnden.
Patientnämnden tar emot synpunkter och klagomål på regionens vård, privata vårdgivare med avtal, tandvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Vad är patientnämndens uppdrag?
Patientnämndens uppdrag är att hjälpa dig som patient eller närstående att föra fram synpunkter och klagomål till vården och se till att de blir besvarade. Svaret från vården ska ge en förklaring kring det som hänt och svara på eventuella frågor. Patientnämnden kan också ge information om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till om det behövs. Genom att återföra inkomna synpunkter och klagomål till vården så bidrar patientnämnden till att den blir bättre.
Lämna synpunkter och klagomål
Du kan kontakta oss via telefon, brev, e-post eller genom att logga in på 1177. Via e-post tar vi endast emot allmänna frågor då det inte kan garanteras någon sekretess eller säkerhet när du kontaktar oss den vägen. Skicka därför inga personuppgifter i mejl.
Om du inte är nöjd med vården, 1177 Vårdguiden (Extern länk)
Om du inte är nöjd med tandvården, 1177 Vårdguiden (Extern länk)
Utser och utbildar stödpersoner
Patientnämnden har också i uppdrag att utse och utbilda stödpersoner till de som tvångsvårdas eller isoleras. Stödpersonen är fristående från sjukvården och har i uppdrag att fungera som en medmänniska för den som är tvångsvårdad.
