Upphandling och inköp

Upphandling och inköp

Papper som skrivs under
Foto: Johan Werner Avby

Region Jönköpings läns inköpsprocess tillämpas för samtliga köp och säkerställer kostnadseffektiva inköp samt hållbara avtal i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk för offentlig upphandling.

Område inköp och materialförsörjning

Inom område inköp arbetar vi med kategoristyrt inköp, där varje kategori hanteras för att optimera både kostnader och kvalitet. Vår upphandlingsvolym uppgår till cirka två miljarder kronor per år, vilket gör oss till en av de större aktörerna inom offentlig upphandling.

Leverantörsdialoger är en stor del av inköpsprocessen för att utveckla transparenta och effektiva inköp.

Vår inköpsorganisation är också fokuserad på att främja innovation och hållbarhet, genom att integrera miljö- och sociala hänsyn i våra upphandlingar.

Materialförsörjning inom Verksamhetsstöd och service är Region Jönköpings läns interna centrallager och distribuerar ut upphandlade varor till verksamheter inom Region Jönköpings län.

Upphandlingar

Aktuella upphandlingar

All upphandling ska ske affärsmässigt och använda konkurrens mellan olika leverantörer, så att Region Jönköpings läns resurser används effektivt.

Region Jönköpings län använder upphandlingsstödet TendSign. Uppgifter om annonserade upphandlingar, kontaktperson och sista anbudsdatum, presenteras bl a här:

Region Jönköpings läns annonserade upphandlingar (Extern länk)

eller exempelvis via offentligaupphandlingar.se

Så går upphandling till

Här kan du läsa mer om hur en upphandling går till.

Att tänka på vid anbudsgivning

Att lämna anbud till offentlig sektor ställer krav på noggrannhet. Förbered dig väl och kontrollera att den dokumentation som efterfrågas är uppdaterad med aktuell information. Om ett obligatoriskt krav inte uppfylls eller kan styrkas kan detta leda till att ditt anbud förkastas.

Vill du lära dig mer om hur du gör för att lämna anbud så finns det mer information på Upphandlingsmyndighetens sida Göra affärer med offentlig sektor. (Extern länk) Där finns också Anbudsskolan som riktar sig till dig som leverantör. 

Tänk på att

  1. Läsa igenom hela upphandlingsdokumentet med bilagor.
  2. Ställa frågor via upphandlingssystemet i de fall du upplever att något i upphandlingsdokument är otydligt.
  3. Notera sista dag för frågor.
  4. Notera sista dag och klockslag för inlämnande av anbud.
  5. Säkerställ att anbudet är komplett. Samtliga dokument kan bytas ut fram till sista dag och klockslag för inlämning.
  6. Bevaka frågor och svar under anbudstiden. Ansvaret ligger på Anbudsgivaren att bevaka eventuella förändringar i underlaget.

E-handel

Region Jönköpings län använder Raindance Marknadsplats, där sköts all handel av produkter.

Skicka fakturor

Här får du information om hur du gör för att skicka fakturor till Region Jönköpings län.

Skicka fakturor