Reumatologmottagningen erbjuder fler tjänster för att möta patienters behov
- Vi behöver möta det patienterna tycker är viktigt för att kunna leva ett bra liv, säger Emma Asp Rehn, vårdenhetschef Reumatologmottagningen.
Reumatologmottagningen, Länssjukhuset Ryhov har flera förbättringsarbeten igång som bland annat handlar om digitalisering av patientinformation och tjänsteanpassning av vårdförloppet RA. Arbetet är en pilot inom projektet Patientens kunskapsstöd, Sydöstra sjukvårdsregionen och ovan områden är basen, steg 1, i ett kunskapsstöd för patienten. Personer med egen erfarenhet av reumatisk sjukdom har en viktig roll och är i förarsätet inom projektet. De behov som har kartlagts handlar bland annat om att veta vilka kontaktvägar som finns, vad som händer med remissen, vilka frågor är det vården kommer att ställa och ha möjlighet till digitalt vårdmöte. Visionen för patientens kunskapsstöd är: ”Jag har den kunskap som gör mig trygg och som stimulerar och motiverar mig till att vara aktiv i min egen vård, för en god hälsa i vardagen.”
Främja samskapande
- Vi vill främja ett samskapande och det är viktigt för oss att samla in vad som är patientens frågor och förväntningar till exemple inför vårdbesök, säger Emma Asp Rehn och fortsätter:
- Vi tror genom att erbjuda fler tjänster och ha möjlighet att arbeta än mer personcentrerat så kan vi minska arbetsbelastningen för våra sjuksköterskor och skapa bättre möjligheter för våra patienter. Digitalisering är viktiga steg vi behöver ta. Det tar mycket tid att kopiera, lägga i brev och posta, både arbetstid och kostnad för porto, för att ta ett exempel, fortsätter Emma. Men även patienterna behöver fler möjligheter att ta kontakt med oss och söka vår information.
Patientens behov är utgångspunkten
- Med utgångspunkt från identifierade behov av personer med egen erfarenhet av reumatisk sjukdom har vi jobbat vidare utifrån vårdförloppet RA. Vi har gjort nulägeskartläggning av tjänster och informationen till patienten, berättar Emma. Patienterna har tidigare fått en tjock bunt med broschyrer och skriftlig information vid vårdbesöket, det som kallats ”nådiga luntan”. Vi har även inventerat vanliga frågor som mottagningssköterskorna fått från patienterna med syfte att föregå dessa frågor. Vi har även granskat dokumenterade överenskommelser i journalen, vilket gett oss underlag till fortsatt lärande kring personcentrerade arbetssätt, säger Emma Asp Rehn.
- Idag är större delar av informationen digitaliserad och ges endast i pappersform till de som behöver. Det finns fler tjänster att erbjuda för att möta olika behov. En del i förbättringsarbetet har varit att uppdatera reumatologmottagningens kontaktsida på 1177. Här fanns tidigare begränsad information till patienten, men sidan har nu utvecklats och är ett sätt för mottagningen att ha transparent kommunikation om vad som kan vara viktigt till exempel före, under och efter ett vårdbesök, hur vårdprocessen ser ut och vilka e-tjänster som finns. Vi har idag fler e-tjänster att erbjuda och vidareutveckling pågår.
Tre tips från vårdenhetschefen
Här kommer tre tips från vårdenhetschefen till verksamheter som behöver anpassa information och tjänster för att möta patienters behov:
- Inventera, vad är de vanligaste frågorna vi möter, vilken information bör vara lättillgänglig för våra patienter och på vilket sätt? Ta gärna hjälp av patientrepresentanter från levande bibliotek.
- Aktualisera, uppdatera aktuellt informationsmaterial inför digitalisering. Tillvarata nationellt framtaget material och undvik eget material.
- Digitalisera, skapa fler ingångar och öppna informationskanaler, men glöm inte behålla en liten del av de gamla kanalerna, för de som behöver det. Allt för att forma verksamheten utifrån Esther.
Samverkan i sydöstra sjukvårdsregionen
Patientens kunskapsstöd, del av dokumenterad överenskommelse/patientkontrakt ska vara ett enkelt och samlat stöd i olika byggstenar av information, tjänster och verktyg som kan anpassas efter person, behov och situation. Digitaliserad patientinformation och tjänsteanpassning av vårdprocess är basen i ett kunskapsstöd och fler byggstenar kommer vara aktuella.
Stödprocesser för Kommunikation, e-hälsa, kunskapsstyrning, dokumenterad överenskommelse/patientkontrakt arbetar tillsammans för att stödja verksamhetens förbättringsarbete.
Kontaktsida: Reumatologmottagningen Länssjukhuset Ryhov - 1177
Mer information om piloten patientens kunskapsstöd: Patientens kunskapsstöd - Sydöstra sjukvårdsregionen (sydostrasjukvardsregionen.se)