Beslut i korthet från nämnderna 14-15 oktober
På sammanträdena den 14-15 oktober tog nämnderna bland annat beslut om delfinansiering i många olika projekt. Christian Arin från TEATERi tilldelades årets kulturstipendium och fem personer fick arbetsstipendier. Nämnd för folkhälsa och sjukvård fattade beslut om att ta fram en konkret handlingsplan för att nå en bemanning inom Bra Livs verksamheter som innebär 1100 listade per distriktsläkare.
Nämnde för folkhälsa och sjukvård
Intern kontroll – Delårsrapport 2025 Nämnd för folkhälsa och sjukvård
Hösten 2024 antog Nämnd för folkhälsa och sjukvård verksamhetsplan 2025 för Nämnd för folkhälsa och sjukvård samt godkände förslag till budgeterade anslag 2025 för nämndens centrala anslag, Privata Vårdgivare samt för verksamhetsområde Vårdcentralerna Bra Liv, Folktandvården, Medicinsk vård, Kirurgisk vård och Psykiatri, rehabilitering och diagnostik. Delårsrapport 2025 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård godkänner Delårsrapport 2025 Nämnd för folkhälsa och sjukvård med följande kommentar.
”Nämnden har ett pågående arbete med att nå hög måluppfyllelse och följer varje år detta löpande med månadsrapporter och delårsrapport.
Nämnden fortsätter att via månadsrapporter följa såväl ekonomin som nämndens och regionfullmäktiges mätetal. I flera områden där vi inte når målen ser vi förbättringar efter tidigare specifika uppdrag. Detta gäller till exempel förbättringar för ledtiderna inom de standardiserade vårdförloppen och minskade kostnader för hyrpersonal. Trots ytterligare resurser under 2025 till BUP/BUH och nya arbetssätt så ser vi att målen inte nås. Frågan följs regelbundet av nämnden, inklusive dialog med ansvarig direktör.
Nämnden konstaterar att verksamheten når fler av sina mätetal under andra tertialen 2025 jämfört med delårsrapport 2 2024.
Nämnden noterar ett prognostiserat underskott inom fyra verksamhetsområden: Bra liv, Medicinsk vård, Kirurgisk vård samt Psykiatri, Rehabilitering och Diagnostik. Med verksamhetens handlingsplaner beräknas en avvikelse på cirka 1 procent under 2025, innan eventuella tillskott av redan beslutade statsbidrag. Detta är lägre än 2024. Nämnden noterar en procentuellt stor variation inom verksamhetsområdena, där folktandvården redovisar positivt resultat. Kirurgisk vård och PRD har de största underskotten. Direktörerna för PRD och kirurgisk vård har redogjort handlingsplanerna framåt för nämnden med möjlighet till frågor.
En god budgetdisciplin främjar en jämlik vård och resursfördelning och stöttar arbetet med en god kompetensförsörjning. Alla verksamheter har ett ansvar att hålla sin budget.”
Budget och verksamhetsplan 2026 Nämnd för folkhälsa och sjukvård
Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2026 med flerårsplan 2027–2028 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2025.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård antar verksamhetsplan 2026 Nämnd för folkhälsa och sjukvård, godkänner för år 2026 förslag till centralt budgeterade anslag, anslag till Privata vårdgivare samt anslag till Vårdcentralerna Bra Liv, Folktandvården, Medicinsk vård, Kirurgisk vård och Psykiatri, rehabilitering och diagnostik.
Remiss: Säkerställ tillgången till läkemedel – förordnande och utlämnande i bristsituationer (SOU 2025:43)
Utredningen om läkemedelsförskrivning har lämnat delbetänkande Säkerställ tillgången till läkemedel – förordnande och utlämnade av läkemedel i bristsituationer (SOU 2025:43). Delbetänkandet har föreslaget att ge Läkemedelsverket ett bemyndigande att föreskriva om begränsning av förordnande och utlämnade i samband med bristsituationer av läkemedel. Tillgång till läkemedel är väsentligt för kunna bedriva hälso-och sjukvård och bristande tillgång kan utgör ett hot mot liv och hälsa. Det arbete med att minska negativa effekter av bristsituationer som hittills har bedrivits visar att det kan finnas situationer där en tillfällig begränsning av förordnande och utlämnade av läkemedel kan vara av värde för att säkerställa tillgång till de patienter som har störst behov.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård godkänner yttrandet som svar till Socialdepartementet.
Förändring av ledningsorganisationen för kirurgiverksamheten i Region Jönköpings län
Kirurgkliniken i Region Jönköpings län har sedan 2015 varit organiserad som en länsklinik, med en verksamhetschef. Organisationen har medfört ett antal utmaningar och nu föreslås en undersökning av möjligheter och konsekvenser av en förändrad ledningsorganisation för kirurgiverksamheten i Region Jönköpings län, med uppdelning i tre separata kliniker – en klinik på vart och ett av länets tre akutsjukhus.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård godkänner föreslagen inriktning att undersöka möjligheter och konsekvenser av en förändrad ledningsorganisation för kirurgiverksamheten i Region Jönköpings län.
Handlingsplan för bemanning av vårdcentralerna med 1100 per läkare inom Bra Livs verksamhet
Omställningen mot nära vård pågår och den politiska ledningen har tydliga skrivningar i budget för 2026 om att vårdcentralerna är navet och ingången in i vården i Region Jönköpings län. Satsningar har under mandatperioden gjorts som har stärkt vårdcentralerna i länet. I dagsläget har Bra Liv redan ett antal vårdcentraler som når målet med 1100 listade per läkare. Detta är glädjande, men det är viktigt att det finns en jämlik vård i hela länet, där det inte råder väsentliga skillnader i bemanning. En god bemanning på vårdcentralerna ger kontinuitet, kvalitet, tillgänglighet, attraktivitet och en god arbetsmiljö. De senaste åren har inriktningen varit tydlig och bemanningen på Bra Livs vårdcentraler utökats. Läget är nu så förbättrat ett det bedöms att det går att komma vidare med en konkret handlingsplan för att nå den långsiktiga målsättningen med 1100 listade per distriktsläkare. Därför vill den politiska ledningen ge i uppdrag åt Bra Liv att ta fram en handlingsplan för att nå 1100 listade i Region Jönköpings län.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård beslutar att ge i uppdrag åt förvaltningen att ta fram en konkret handlingsplan för att nå en bemanning inom Bra Livs verksamhet som innebär 1100 listade per distriktsläkare, där ST- och AT-läkare räknas som del av distriktsläkarna. Handlingsplanen ska
- beskriva nuvarande läge och årliga delmål för att röra sig mot målet om 1100 listade per vårdcentral i hela länet
- ta hänsyn till jämlik utveckling i Region Jönköpings län
- beskriva behov och beräkningar av utbildningsplatser
Ekonomiska beräkningar i handlingsplanen ska utgå från Bra Livs verksamhet och redovisa framtida ekonomiska behov för att nå handlingsplanens mål. Redovisning av uppdraget ska göras snarast möjligt. Tidpunkt för redovisning fastställs utifrån löpande dialog mellan den politiska ledningen och förvaltningen.
Tydligare mål på max 1100 listade patienter per distriktsläkare
Delegationsordning för Nämnd för folkhälsa och sjukvård
En revidering av delegationsordningen för Nämnd för folkhälsa och sjukvård föreslås. Revideringen görs utifrån behovet att tydliggöra beslutsmandatet i ärenden som gäller avtal och ekonomiska sanktioner avseende upphandlade vårdbolag eller enskilda utövare enligt nationella taxan. Nuvarande utformning av delegationsordningen har inneburit att skillnaden mellan myndighetsbeslut och verkställighet inte varit tydligt framträdande i varje enskild punkt i delegationsordningen inom området Upphandling, vårdavtal, försäljning. Mot denna bakgrund föreslås ett antal tillägg i delegationsordningen avseende rätt att besluta om ekonomiska sanktioner och ersättning.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård fastställer delegationsordning för Nämnd för folkhälsa och sjukvård enligt föreslagen revidering.
Initiativärende: Utveckla ett kvinnohus-koncept i Jönköpings län
Razvan Nichitelea (Centerpartiet) har initierat ett ärende om att utveckla ett kvinnohus-koncept i Jönköpings län. I ärendet föreslås att Region Jönköpings län tar initiativ till att
- utreda och utveckla ett kvinnohus-koncept i Jönköpings län, med fokus på samverkan mellan region, kommun och polis
- identifiera befintliga resurser och verksamheter som kan ingå i ett gemensamt arbetssätt enligt kvinnohus-modellen
- utreda möjligheten till pilotverksamhet i ett eller flera länsdelar där konceptet kan testas och utvecklas vidare.
Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård beslutar att ärendet ska beredas.
Nämnde för trafik, infrastruktur och miljö
Budget och verksamhetsplan 2026 – Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö
Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2026 med flerårsplan 2027-2028 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2025.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö antar verksamhetsplan 2026 Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö (TIM) och lägger till handlingarna, samt godkänner förslag till budgeterade anslag 2026 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Jönköpings Länstrafik.
Intern kontroll – Delårsrapport 2025 Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö
Regionfullmäktiges beslutade budget med verksamhetsplan 2025 anger utgiftsramar och verksamhetsmål som ska nås för Region Jönköpings läns samlade åtagande, oavsett vem som utför verksamheten. I oktober 2024 antog Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö verksamhetsplan 2025 för Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö samt godkände förslag till budgeterade anslag 2025 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Jönköpings Länstrafik. Delårsrapport 2025 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner delårsrapport 2025 Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö med följande kommentar från samverkanspartierna M, S och VD:
”Av nämndens sex mätetal är endast ett inte uppnått och tre delvis uppnådda. Målen kring ekonomi i balans samt prognos är uppfyllda. Målet om ökat resande i kollektivtrafiken uppnås inte. Resandet har minskat med drygt sju procent jämfört med föregående år, trots att trafikutförandet är oförändrat. Minskningen märks i samtliga trafikslag och förklaras bland annat av trafiksituationen i centrala Jönköping, men följer också en nationell trend med minskat kollektivresande. Det pågående bytet av fordonsdatorer på bussarna har tillfälligt påverkat statistiken och kan ha bidragit till ett
lägre uppmätt resande. För att vända utvecklingen arbetar Länstrafiken vidare med nya linjer, förbättrad trafikinformation och ett stärkt varumärkesarbete. Linje 135 mellan Jönköping och Vaggeryd har tagits emot positivt och fler linjer har fått utökade turer. Parallellt pågår en översyn av målnivåerna för att bättre spegla regionens faktiska förutsättningar. På längre sikt bedöms åtgärder kopplade till varumärkesstrategin, förbättrad kvalitet och kommunikationsinsatser kunna bidra till att vända trenden. Kundnöjdheten inom allmän trafik och serviceresor har förbättrats något men ligger fortsatt under målnivåerna. Arbetet med trygghet, punktlighet och realtidsinformation väntas ge positiva effekter under kommande tertial.”
Remiss – Arlanda, en viktig port för det svenska välståndet
Syftet med SOU:n är att ta fram underlag som kan bidra till att öka kapaciteten i infrastrukturen och förbättra tillgängligheten till och från Arlanda flygplats för att på så sätt stärka flygplatsens konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen ges bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt. Utredningen har tidsperspektivet 2050. Utredningen innehåller många förslag och många olika perspektiv. Den rör flera områden som exempelvis tåg-, väg- och busstrafik, hamn- och sjöfart, flyg ur ett bredare perspektiv, samarbeten på flera och olika nivåer, totalförsvar och krisberedskap, investeringar samt finansiering.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner yttrande till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet med den ändring som anges i nedanstående ändringsyrkande.
Sista stycket i yttrandet med rubriken Finansieringsmodeller ges följande lydelse:
”Trängselavgifter och lån kan frigöra resurser för investeringar i infrastruktur. Det vore värdefullt om dessa modeller även studerades för regioner med specifika transportbehov och strukturer, så att finansieringsmodellerna blir objektiva och hållbara. Investeringarna i Arlanda är av sådan omfattning att de samlade kostnaderna inte kan hanteras inom befintliga ekonomiska ramar för den nationella planen för transportinfrastrukturen. Region Jönköpings län anser därför att om Arlandasatsningarna ska ingå i den nationella planen måste planramen utökas motsvarande, så att andra redan prioriterade investeringar i övriga delar av landet inte trängs undan eller försenas. Det är av största vikt att investeringarna i Arlanda inte leder till undanträngningseffekter för nödvändiga infrastrukturåtgärder i övriga Sverige. Region Jönköpings län delar uppfattningen att staten ska ta huvudansvaret för finansiering av de stora väg- och järnvägssatsningarna, medan Swedavia bör svara för investeringar som rör flygplatsens egna anläggningar. För att säkerställa tilltron till den nationella planeringsprocessen är det avgörande att alla delar av landet behandlas likvärdigt och att satsningar på Arlanda sker utan att andra regioners utveckling hämmas. Investeringar i Arlanda måste bedömas inte enbart utifrån tillgängligheten för Stockholm- och Mälardalsområdet utan även hur de bidrar till ökad nationell tillgänglighet, både norr och söder om Stockholm, samt hur de påverkar övriga investeringar i transportsystemet.”
Remiss – Länstransportplan för Kronobergs län 2026-2037
Region Jönköpings län har getts möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss. Region Kronoberg är precis som övriga regioner i landet regionalt utvecklingsansvarig aktör och med det utpekad som länsplaneupprättare. Genom beslut av regeringen den 20 mars 2025 har regionen fått i uppdrag att redovisa ett förslag till trafikslagsövergripande länsplan för regional transportinfrastruktur för perioden 2026– 2037 till Regeringskansliet. Kronobergs län är ett av landets mindre län vilket också reflekteras i storleken på den ekonomiska ramen för länstransportplanen. Utifrån givna förutsättningar presenterar Region Kronoberg ett väl genomarbetat planförslag med klara prioriteringar som är baserade på strategiska dokument som regional utvecklings-strategi och trafikförsörjningsprogram med underliggande tågstrategiskt underlag vilket ger en tydlig strategisk riktning för länets utveckling och en röd tråd i arbetet.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner yttrande över remiss av Länstransportplan för Kronobergs län 2026-2037.
Remiss – Länstransportplan för Östergötland 2026-2037
Region Jönköpings län har getts möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss. Region Östergötland är precis som övriga regioner i landet regionalt utvecklingsansvarig aktör och med det utpekad som länsplaneupprättare. Genom beslut av regeringen den 20 mars 2025 har regionen fått i uppdrag att redovisaett förslag till trafikslagsövergripande länsplan för regional transportinfrastruktur för perioden 2026– 2037 till Regeringskansliet. Region Östergötland presenterar ett väl genomarbetat planförslag med klara prioriteringar som är baserade på strategiska dokument som regional utvecklingsstrategi och rumslig strategi för Östergötland vilket ger en tydlig strategisk riktning för länets utveckling och en röd tråd i arbetet.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner yttrande över remiss av Länstransportplan för Östergötland 2026-2037.
Projekt VÄXLA – Utforska vägen mot hållbara transporter i Jönköpings län
Energikontor Norra Småland ansöker om medel för att bedriva projektet VÄXLA – Utforska vägen mot hållbara transporter i Jönköpings län. Syftet med projektet är att öka förståelsen för vilka insatser som kan minska koldioxidutsläppen från transportsektorn i Jönköpings län, som står för 72 % av länets utsläpp. Projektet ska ta fram en samlad bild av utsläppen, analysera aktörers behov och hinder, samt kartlägga trender, marknadens roll och finansieringsmöjligheter. Det ska även samla lärdomar från andra regioner och bedöma vilka åtgärder som ger störst effekt och kan genomföras. Resultatet ska spridas till berörda aktörer och leda till minst en konkret, gemensamt förankrad projektidé för transportomställningen i länet.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö att beviljar Energikontoret Norra Småland högst 1 684 000 kronor till projektet. Finansiering sker med 50 % statliga 1.1-medel och 50 % regionala utvecklingsmedel (RU-medel).
Projekt – Stärkt samverkan inom regional strategisk planering
Region Sörmland ansöker om medel för att bedriva projektet Stärkt samverkan inom regional strategisk planering. Projektet syftar till att stärka regionernas arbete med god samhällsplanering inom Jönköpings, Södermanlands och Östergötlands län. Genom projektet ska regionerna, tillsammans med Länsstyrelsen i Södermanlands och i Jönköpings län, arbeta för bättre utvecklade och mer strukturerade arbetssätt för stärkt samverkan inom samhällsplanering. I projektet kommer aktörerna arbeta både parallellt och gemensamt för att utforska och testa nya arbetssätt. Projektets målgrupper är offentliga aktörer med koppling till samhällsplanering inom Jönköpings, Södermanlands och Östergötlands län.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö beviljar Region Sörmland högst 872 000 kronor till projektet under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Finansiering sker med statliga 1.1-medel. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering.
Projekt – Fördjupad analys av gränsområdet Jönköpings län, Kalmar län och Östergötlands län
Projektets mål är att leda till en ökad kunskap om förutsättningarna i gränsområdet mellan Jönköpings län, Kalmar län och Östergötlands län. Projektet ska ta fram en metodbeskrivning för att kunna sammanställa och fördjupa kunskapen kring glesa geografiers skiftande förutsättningar och behov, som kommer att vara användbar för både de ingående regionerna och andra regioner och myndigheter. Ett ytterligare mål att projektet ska resultera i en ökad samverkan mellan de tre ingående regionerna, men också mellan andra aktörer i de berörda gränsområdena. Den fortsatta samverkan ska bidra till en väl fungerande vardag i den gemensamma gränsbygden.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö beviljar Regional utveckling högst 558 000 kronor till projektet under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Finansiering sker med statliga 1.1-medel. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering.
Extra sammanträde för Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö 2025-12-19
Region Jönköpings yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037 ska inkomma till landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 30 december 2025. Region Jönköpings läns förslag till regional transportplan ska inkomma till landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 20 januari 2026. För att möjliggöra en hantering av de båda ärendena i nämnden men även förankra Region Jönköpings läns synpunkter i den politiska referensgruppen som sammanträder den 12 december, föreslår presidiet att ett extra nämndsammanträde genomförs.
Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö beslutar att genomföra ett digitalt sammanträde för Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö den 19 december klockan 13.00.
Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet
Framställan om statliga medel till kultursamverkansmodellen i Jönköpings län
Region Jönköpings län ingår sedan 2012 i kultursamverkansmodellen. I början av året tar Kulturrådets styrelse beslut om storleken på statsbidrag inom kultursamverkansmodellen till respektive län. Utgångspunkt för beslutet är regionernas kulturplaner samt de behov och regionala satsningar som regionerna beskriver i en årlig regional framställan till Kulturrådet. Region Jönköpings län hemställer om ett utökat statligt stöd för 2026 på 3 800 000 kronor, till en totalsumma på 50 053 000 kr.
Beslut: Nämnden godkänner föreliggande framställan om statliga medel till regional kulturverksamhet inom kultursamverkansmodellen 2026.
Arbetsstipendier inom kulturområdet 2025
Region Jönköpings län delar varje år ut stipendier inom kulturområdet för att ge professionella aktörer möjlighet att under viss tid ägna sig till fullo åt, eller bedriva och fördjupa, sin konstnärliga verksamhet. Arbetsstipendiet delas ut efter ansökan till fem personer som erhåller 35 000 kr vardera, med en totalsumma på 175 000 kr. Utifrån inkomna ansökningar har förslaget tagits fram av en intern beredningsgrupp med externa referenspersoner som rådgivande.
Beslut: Nämnden godkänner föreliggande förslag till 5 arbetsstipendiater inom kulturområdet med en totalsumma på 175 000 kr.
Kulturstipendium 2025
Region Jönköpings län delar varje år ut ett kulturstipendium på 50 000 kr för att uppmuntra förtjänstfull verksamhet. Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet äger rätt att fram till beslutssammanträdet lägga fram förslag på stipendiater. Allmänheten ombeds nominera stipendiater.
Beslut: Nämnden godkänner föreliggande förslag till kulturstipendiat med en summa på 50 000 kr.
Christian Arin från TEATERi tilldelas årets kulturstipendium
Läsårstider Naturbruksskolorna 2026/27
Läsårstider 2026/2027 för Stora Segerstad Naturbrukscentrum och Tenhults naturbruksgymnasium föreslås. Dagarna för höst- och vårterminens början och slut beslutas av huvudmannen enligt gymnasieförordningen 3 kap 2§.
Beslut: Nämnden fastställer läsårstider 2026/2027 för Stora Segerstad Naturbrukscentrum och Tenhults naturbruksgymnasium.
Ersättning till folkhögskolor i F län med annan huvudman än Region Jönköpings län år 2026
Mobilitetsstöd är en ersättning som betalas av den studerandes hemregion till folkhögskolan för de deltagare/studerande som väljer att gå en utbildning på folkhögskola i en annan region. Mobilitetsstöd ges endast för kurser som är 15 veckor per termin eller längre. Region Jönköpings län ersätter folkhögskolor inom länet med ett fastställt belopp per deltagarvecka på samma premisser som gäller för mobilitetsstödet. För år 2026 föreslås ersättningen uppgå till 722 kr/deltagarvecka.
Beslut: Nämnden fastställa ersättningen för år 2026 till 722 kr per deltagarvecka för deltagare skrivna i F län och som studerar på folkhögskolor inom länet med annan huvudman än Region Jönköpings län.
Remiss – Förslag till Klimat att växa i, Regional utvecklingsstrategi 2030, med utblick mot 2040
Region Jönköpings län har getts möjlighet att yttra sig över Förslag till klimat att växa i, Regional utvecklingsstrategi 2030, med utblick mot 2040. Strategin utgör grunden för det samlade utvecklingsarbete som bedrivs av Region Kalmar län, länets kommuner och andra aktörer för att skapa en hållbar utveckling och tillväxt. Yttrandet utgår från Region Jönköpings läns roll som intilliggande län.
Beslut: Nämnden godkänner föreliggande yttrande som svar till Region Kalmar län.
Budget och verksamhetsplan 2026 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet
Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2026 med flerårsplan 2027-2028 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2025.
Beslut: Nämnden antar verksamhetsplan 2026 för Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA) och lägger till handlingarna. Godkänner förslag till budgeterade anslag 2026 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Regional utveckling, utbildning och kultur.
Intern kontroll – Delårsrapport 2025 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet
Hösten 2024 antog Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet verksamhetsplan 2025 för Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet samt godkände förslag till budgeterade anslag 2025 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Regional utveckling, utbildning och kultur. Delårsrapport 2025 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.
Beslut: Nämnden godkänner delårsrapport 2025 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet med följande medskick:
"Nämnden för Arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA) följer regelbundet såväl ekonomi som uppdrag som givits i budgeten.
Kompetensförsörjningsfrågorna är viktiga och under mandatperioden har kompetensråd startats samt kompetensbarometern finns för redovisning av hur läget för kompetensförsörjning ser ut i länet. Arbetet följer den fastställda kompetensförsörjningsplanen och utveckling av nya behovsanalysmetoder pågår. Nämnden följer med intresse olika projekt som startats inom detta område.
Näringslivsfrågorna är ständigt närvarande och via projektansökningar stöttar ANA företagen som sökt stöd för utveckling. Uppdrag har givits att kontinuerligt och systematiskt följa effekten av beviljade projekt inom Regional utveckling där ANA ger bidrag eller medfinansierar. Det är viktigt att skattemedel hanteras förståndigt och att regionens ekonomiska stöd riktas mot projekt syftande till att stärka företagande, tillväxt och innovationskraft.
Smålands Musik och Teater (SMoT) ska producera scenkonst, främja barn och ungas möte med scenkonst och bedriva utvecklingsarbete och fördjupning. Mätetalen för publik på SMoT ökar totalt men publik vid föreställningar för barn och ungdomar når inte upp till, det från 2024, höjda målet. Verksamheten arbetar aktivt med att uppfylla publiktalet vid föreställningar för barn och unga. Naturbruksgymnasierna deltar i utvecklingsarbete tillsammans med Skolverket för att stärka skolornas ställning. Naturburksutbildningar har en viktig roll i den gröna omställningen och det är av stor strategisk betydelse att våra ungdomar kan erbjudas efterfrågade utbildningar på hemmaplan och avgörande betydelse att företag inom jordbruksproduktion och skogsbruk har tillgång till kompetent arbetskraft.
Regionens folkhögskolor har många ansökningar och välfyllda internat.
Handlingsplan för ekonomi i balans används för de verksamheter som prognostiseras få en negativ budgetavvikelse."
Projekt – Företag i Landsbygderna för ökad Civil Krisberedskap – FLACK
Projektet FLACK tar sin utgångspunkt i en snabbt föränderlig omvärld där klimatförändringar, miljöpåverkan och geopolitiska spänningar skapar ökade krav på samhällets förmåga att hantera störningar. Projektet fokuserar på landsbygdsföretagen som ofta är en central aktör i ett komplext nätverk av varu- och tjänsteflöden som stöttar både lokalsamhällen och städer, men som oftast saknar stödstrukturer för att bidra till samhällets motståndskraft. Därför behöver landsbygdsföretagen stöttning i att motstå kriser men också att se affärsmöjligheter i kommande kriser.
Beslut: Nämnden beviljar Hushållningssällskapet i Jönköpings län, 4 005 000 kr, under förutsättning att övrig medfinansiering infrias. Finansiering sker med 1:1 medel. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering.
Projekt – Beglobal Småland och öarna
Jönköpings län har ett internationaliserat näringsliv och betydelsen av export är stor. Sedan många år drivs via projektverksamheten Beglobal ett framgångsrikt exportstödjande arbete via Enterprise Europe Network (EEN) vars verksamhet drivs från Almi. Projektet har utvecklats i flera steg under åren både innehållsmässigt och geografiskt. I föreliggande Regionalfondsprojekt öppnas nu arbetet upp i hela Småland och Gotland i ett tre-årigt projekt som omsluter drygt 28 miljoner kronor. Medfinansieringen är fördelad utifrån förväntat antal deltagande företag i respektive län. Dessutom betalar Kronobergs- och Kalmar län en tillkommande summa eftersom de som nya parter får del av ett sedan flera år upparbetat koncept.
Beslut: Nämnden bevilja Almi Småland och öarna högst 3 566 000 kr under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering. Finansiering sker med 1:1-medel.
Projekt – AI Transformation
Artificiell Intelligens (AI) har under senare år lyfts fram som en avgörande framgångsfaktor för näringslivet. Science Park var tidigt på frågan och detta är det tredje projektet som adresserar sakområdet. I projektet kommer man att jobba dels med breddinsatser bl.a. via nätverket AI.JKPG men också via mer djupgående insatser i ett mindre antal små- och medelstora länsföretag. Regionalfondsprojektet löper under drygt tre år och omsluter totalt 19,8 miljoner kronor. Projektet drivs i samverkan med de fyra fackhögskolorna på Jönköping University, men där Tekniska Högskolan och centrumbildningen JAIL är mest involverat. Region Jönköpings län ser det som angeläget att projektet i alla dess delar har ett tydligt näringslivsfokus och att andra samhällssektorer främst adresseras i rollen som behovsägare och potentiell kund till länsbaserade AI-relaterade företag.
Beslut: Nämnden bevilja Science Park högst 7 931 000 kr under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering. Finansiering sker med 1:1-medel.
Projekt – Logistikutveckling i Jönköpingsregionen 2.0 Evolve
Projektet ska stärka företag inom industri- och logistiksektorn till en mer långsiktig hållbar utveckling. Omställning till cirkulär ekonomi med nya förutsättningar är utmanade p.g.a. det nya geopolitiska läget, högre tullar, osäkra leveranskedjor och svårigheter att nå ut med sina produkter och tjänster på den internationella marknaden. Målet är att få 30 företag att jobba med strategisk affärsutveckling med AI- stöd i workshops, uppföljande coachning för att säkerställa att kunskap och verktyg används efter projektet inom cirkulär ekonomi, klimat-miljö, innovationsförmåga, kompetensfrågor, resiliens i leverantörs-kedjan och AI- digitalisering. Kopplingen mellan företagen och forskningen ska stärkas. Projektet kommer bidra till ett fördjupat samarbete mellan näringslivsenheter och företag i Nässjö, Vaggeryd, Jönköpings kommuner, utbildning- och forskningsenheter på Jönköping University, samt genom ett internationellt erfarenhetsutbyte med Tyskland och Nederländerna.
Beslut: Nämnden beviljar Nässjö Näringsliv AB högst 2 470 000 kr under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering. Finansiering sker av statliga 1:1-medel med högst 2 470 000 kr.
Förstudie – Digikraft
Coompanions förstudie syftar till att generera en djupare förståelse för hur en ny, enklare innovationsprocess kan utformas. Förstudien ska ge svar på vilka digitala verktyg, inklusive AI-baserade lösningar, som bäst stöder denna process, hur de ska struktureras för att vara skalbara och inkluderande, och vad som krävs för att en modell ska fungera som ett effektivt stöd för kommuner, entreprenörer och invånare.
Beslut: Nämnden beviljar Coompanion Jönköpings län Ekonomisk förening, 498 000 kr, under förutsättning att övrig medfinansiering infrias. Finansiering sker med RU-medel. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering.
Förstudie – Etablering av Center för hållbar gjutning (CSC) i Jönköping
RISE Research Institutes of Sweden AB ansöker om medel för att genomföra en fördjupad förstudie som ska utgöra beslutsunderlag för en framtida etablering av Center för hållbar gjutning (CSC) i Jönköping. CSC är tänkt att bli en öppen och tillgänglig regional forsknings- och innovationsresurs för små och medelstora tillverkande företag i Småland, med fokus på hållbara materialflöden, energieffektiva processer, digitalisering, automatisering och kompetensutveckling. Förstudien ska resultera i fem centrala dokument, inklusive förslag till partnerskapsavtal, som möjliggör ett gemensamt beslut om etablering av CSC. Förstudien sker genom samverkan mellan RISE, Svenska Gjuteriföreningen och Tekniska Högskolan i Jönköping.
Beslut: Nämnden beviljar RISE Research Institutes of Sweden AB högst 525 000 kr under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering. Finansiering sker av statliga anslaget 1:1 med högst 525 000 kr.
Bidrag – Family Entrepreneurship Schools Tournament FEST
Konceptet Family Entrepreneurship Schools Tournament (FEST) stärker och utvecklar gymnasieelevers kompetens inom ämnet familjeentreprenörskap och synliggör familjeföretag som attraktiva arbetsgivare och en möjlig framtida karriärsbana för gymnasieeleven. Utvecklingsinsatsen syftar även till att höja kompetensen hos regionens gymnasielärare inom ämnet familjeentreprenörskap och koppla elever, skola och näringslivet närmare varandra.
Beslut: Nämnden bevilja Jönköpings University, 1 500 000 kr som betalas ut med 500 000 kr årligen i tre år, under förutsättning att övrig medfinansiering infrias. Finansiering sker med RU-medel.
Sammanträdesplan ANA 2026
Sammanträdesplan för 2026 har tagits fram för nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet. Sammanträden kan vid behov hållas digitalt. Sammanträdesplan för 2026 behöver justeras enligt förslag. Detta medför förändringar för presidiet som sammanträder den 19 februari och den 4 november.
Beslut: Nämndens 2-dagars nämndsammanträde flyttas från den 25-26 februari till den 5-6 mars 2026. Ett extra nämndsammanträde genomförs den 18 november 2026.
