Kultur

Bibliotekens roll i platsutveckling – hur stärker vi relevans och attraktionskraft?

Dag: 22 oktober
Tid: kl. 13.15 - 14.00
Plats: Digitalt via Teams
Kontakt: johanna.billven@rjl.se
Målgrupp: Kommunikatörer, näringslivsutvecklare eller du som på annat sätt arbetar med platsutveckling i någon av länets kommuner.

 

Biblioteket som varumärke är temat då länets bibliotekschefsnätverk träffas till internat, där denna föreläsning är en del. Ett tema som väcker frågor om bibliotekens identitet, position och roll i en föränderlig samhällskontext. Vad står ett bibliotek för – och för vem? Hur uppfattas biblioteken av användare, politiker och profession? Hur hanterar vi de bilder som skiljer sig åt? Hur berättar vi om bibliotekens roll i samhället idag, särskilt i tider av ekonomiska prövningar och ökade krav på riktade insatser?

Anna Österlund bidrar i föreläsningen med inspiration från flera sektorer och perspektiv och stimulerar strategiskt tänk kring målgrupp, varumärkesbild och storytelling.

Samverkan i den lokala kontexten är betydelsefull för att utveckla biblioteket som varumärke. Därför välkomnar vi dig som till exempel är kommunikatör eller näringslivsutvecklare eller på annat sätt arbetar med platsutveckling att ta del av föreläsningen digitalt.

Anmälan (Extern länk)

Sista anmälningsdag 10 oktober. Begränsat antal platser.

Ladda ner inbjudan som PDF här (pdf-fil, 189 kB)


Länk till föreläsningen mailas ut dagen före. 

 

Om Placebrander:
Placebrander är experter på platsutveckling, platsattraktion och platsers identitet.
Anna Österlund har arbetat såväl med aktiviteter och evenemang som med strategiska moment för att skapa hållbara och attraktiva platser. Anna har genom sina många uppdrag inom platsattraktion en bred kunskap om den moderna destinationen och dess möjligheter och utmaningar.