Bäst akutsjukvård i landet enligt patienterna

Bäst akutsjukvård i landet enligt patienterna

12 medarbetare inom vården med gröna sjukvårdskläder står uppställda i en trappa.
Medarbetarna på akutmottagningen på Höglandssjukhuset är väldigt glada över resultatet i den nationella patientenkäten, som är bättre inom alla områden jämfört med för två år sedan, trots att de håller till i tillfälliga lokaler i Eksjö. Foto: Johanna Persson

Enlig patienterna själva har Region Jönköpings län bäst akutsjukvård i landet. Länets akutmottagningar hamnar i topp när resultatet räknas samman i den senaste nationella patientenkäten. Samtidigt har Region Jönköpings län snabbast akutsjukvård i Sverige. Bakom resultatet ligger ett målmedvetet intensivt arbete som inkluderar hela vårdkedjan.

 

Vartannat år genomför SKR sin nationella patientenkät för akutmottagningar och den 5 mars presenterades resultatet som gäller för 2024. Region Jönköpings län hamnar i topp i fyra av de sju kategorierna, eller dimensionerna som de kallas i undersökningen. När resultatet räknas samman framgår det att patienterna upplever att länets akutsjukvård är bäst i landet.

–  Det här är resultatet av ett fantastiskt arbete av alla medarbetare. I budget 2023 fanns det med ett uppdrag om att se över hela akutvårdkedjan för att patienter ska få ett snabbare och säkrare omhändertagande. Vi har sett i mätningar att väntetiderna på akuten kraftigt har förbättrats och nu kommer beskedet att patienterna är mest nöjda i landet, vilket är väldigt glädjande, säger Thomas Gustavsson (S), ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård.

Kortare tid till läkarbedömning

I den nationella patientenkäten deltog patienter från akutmottagningarna på Länssjukhuset Ryhov, Höglandssjukhuset, Värnamo sjukhus samt Barnakutmottagningen i Jönköping. Elisabeth Bergström, som är verksamhetschef på akutmottagningen i Eksjö, är väldigt glad över resultatet.

– Jag blev väldigt positivt överraskad. Vi har en utmaning som är i tillfälliga lokaler och har haft hög personalomsättning. Så det är jätteroligt att vi ändå får de fina resultaten och har förbättrat oss i alla dimensioner jämfört med 2022. Jag vill verkligen ge beröm till alla som bidragit till resultatet och inte bara till oss som är anställda på akuten. Alla har hjälpt till med att skynda på handläggningen och korta tiden till läkarbedömning, det är det patienterna vill ha, säger Elisabeth Bergström.

Viktigt med information

Akutmottagningen på Höglandssjukhuset håller till i en evakueringsmottagning och i september ska de flytta in i nybyggda lokaler. I nuläget är det vanligt med fyra patienter i en sal, vilket inte alltid är så uppskattat. I de nya lokalerna kommer patienterna att ha enkelrum och bättre avskildhet.

– Den största förbättringen för oss i patientenkäten är i dimensionen Information och kunskap. Vi försöker skapa förståelse för hur det går till på en akutmottagning, och att de som väntar ska förstå att det kommer patienter som är sjukare och som får gå före. Det är en märklig miljö på en akutmottagning för dem som inte är insatta i hur arbetet utförs. Här har vi bland annat haft hjälp av en väntrumsfilm som vi har gemensam med de andra akutmottagningarna, säger Elisabeth Bergström. 

Snabbast akutvård i Sverige

Arbetet med att se över hela akutvårdprocessen har bland annat inkluderat kommunerna, vårdcentralerna, närakuter, 1177 på telefon, ambulans, akutmottagningar, diagnostiken och vårdavdelningarna. Verksamheterna har arbetat tillsammans för att patienterna ska få snabb vård så nära hemma som möjligt. Specialiserad vård ska bara användas när det krävs, och då ska det ske effektivt och utan onödig väntan. Förbättringsarbetet har gett resultat. Enligt den senaste statistiken för akutverksamheter från SKR är det 80 procent av patienterna i Region Jönköpings län som lämnat akutmottagningarna inom fyra timmar. Det är överlägset bäst i Sverige. Region Kalmar län kommer på andra plats med 74 procent.

– Det här är ett jätteroligt resultat. Vi nådde förstaplatsen i Sverige i februari 2024 och sedan dess har vi bara blivit bättre och bättre. Jag tror det handlar om att vi jobbat med att få bra arbetsprocesser i hela vårdkedjan. När man lyckas finna nya bra arbetssätt så leder detta till förbättringar på flera plan, bättre patientnöjdhet, arbetsmiljö och ekonomi samtidigt, säger Peter Häyhänen, utvecklingsdirektör i Region Jönköpings län.

Samarbetet är nyckeln

På Länssjukhuset Ryhov har vistelsetiden på akuten minskat. Samtidigt har både sjukfrånvaron och övertiden för medarbetarna minskat. Eftersom det är en komplex verksamhet så är sambandet emellan inte helt säkerställt men om många patienter samtidigt befinner sig på akuten så kräver det mer personal. När patientflödet inom sjukhuset fungerar så minskar antalet samtidiga patienter på akuten. Dario Tesan, verksamhetschef på akutkliniken på Länssjukhuset Ryhov, framhåller att effektiviseringen är hela sjukhuset förtjänst, där samarbetet är nyckeln.

– Vårdavdelningar hjälper till när det blir fullt, fler läkare kommer ner till akutmottagningen och vi har en plan för hög aktivitet, när flera aktörer som exempelvis röntgen ökar sin kapacitet gentemot det akuta flödet. Får man en bättre arbetsmiljö så minskar ju även risken för att medarbetare blir sjuka. Helheten gör även att akutmottagningen blir en mer attraktiv arbetsplats, vilket gör att det blir lättare att rekrytera medarbetare, säger verksamhetschef Dario Tesan.

Resultatet i patientenkäten

  • När resultatet i Nationell Patientenkät Akutmottagningar 2024 räknas samman hamnar Region Jönköpings län högst av alla regioner i landet.
  • Region Jönköpings län får bäst resultat av alla regioner i dimensionerna helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering samt information och kunskap.
  • I dimensionerna respekt och bemötande samt kontinuitet och koordinering hamnar Region Jönköpings län på andra plats.
  • Region Jönköpings län hamnar på tredje plats av alla regioner inom tillgänglighet.

 

Nationell Patientenkät akutmottagningar 2024

Väntetidsstatistik hos SKR för besök på somatisk akutmottagning