Här är förtroendet för hälso- och sjukvården högst i landet – igen
Invånarna i Jönköpings län var även 2024 de mest nöjda med hälso- och sjukvården i Sverige. I hälso- och sjukvårdsbarometern som presenteras idag toppar Region Jönköpings län flera frågeområden och hamnar för fjärde året i rad i nationell topp när invånarna graderar sitt förtroende för sjukvården.
Den nationella hälso- och sjukvårdsbarometerns resultat är på många sätt en glädjande läsning, där Region Jönköpings län placerar sig i nationell topp i flera kategorier:
• För tredje året i rad har länsborna högst förtroende för sjukhusen
• För femte året i rad har länsborna högst förtroende för vårdcentralerna
• För fjärde året i rad har länsborna sammantaget det högsta förtroendet för sjukvården
• Länsborna är de mest nöjda i landet med jämlikheten inom sjukvården
• I Region Jönköpings län upplever flest att väntetiderna till sjukhusvård är rimliga
– Hälso- och sjukvårdsbarometerns resultat visar att invånarna i Jönköpings län fortsatt är väldigt nöjda med sin hälso- och sjukvård. Det är ett väldigt fint kvitto på att vården fungerar väl och en tydlig signal till alla medarbetare i vården att allt deras jobb märks och gör skillnad, säger Thomas Gustavsson (S), ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård, som också pekar på betydelsen av att arbeta vidare med länsbornas svar för att förbättra verksamheten ytterligare.
– Att Region Jönköpings län hamnar i topp nationellt för fjärde året i rad visar att vården håller hög klass över tid. Länets invånare har högst förtroende för stora delar av vården och här gör vårdpersonalen dagligen ett fantastiskt jobb, säger Martin Nedergaard-Hansen (VD), förste vice ordförande i nämnd för folkhälsa och sjukvård.
Hälso- och sjukvårdsbarometern är indelad i olika frågeområden. Sju frågor handlar om förtroendet för sjukhusen, för vårdcentralerna och för sjukvården som helhet. Den innehåller också frågor om väntetiderna är rimliga och om man upplever att man får den vård som man behöver och om vården upplevs som jämlik.
”Vi ska känna oss stolta”
– Enkätsvaren visar tydligt att invånarna i länet, både nu och över tid, känner ett stort förtroende för den hälso- och sjukvård som erbjuder. Att nio av tio länsbor känner att de har den vård de behöver är ett gott betyg som vi ska känna oss stolta över, liksom att så många är nöjda med tillgängligheten. Invånarnas återkoppling är ett resultat av insatser av alla engagerade och kunniga medarbetare, säger Mats Bojestig, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Andra typer av patientenkäter har generellt visat något svagare resultat under 2024, såväl nationellt som regionalt. Hälso- och sjukvårdsbarometern visar samma trend, även om avvikelserna är relativt små jämfört med tidigare.
Även om länsborna generellt är väldigt nöjda finns det områden som de är mindre positiva till. Frågan om att vårdas hemma med hembesök och it-stöd är bara 48 procent av de tillfrågade positiva till, en minskning med 6 procentenheter jämfört med 2023 års mätning.
Behöver öka kunskapen om e-tjänster
Resterande frågor handlar om inställningen till att använda 1177:s e-tjänster, samt en generell fråga om digitala vårdbesök. Enkäten visar att 72 procent är positiva till att använda e-tjänster via 1177, men det är den lägsta siffran i landet. De svarande i Jönköpings län hör också till de som är minst positiva till digitala vårdbesök och att vårdas hemma med hembesök och it-stöd.
– Vi arbetar hårt med att utveckla olika e-tjänster för att underlätta för patienterna genom ökad tillgänglighet och för att göra vårdens arbete effektivare. Här ser vi återigen att vi behöver fortsätta att informera om de fördelar som e-tjänster kan ge, säger Mats Bojestig.
Om Hälso- och sjukvårdsbarometern
Hälso- och sjulvårdsbarometern är en nationell undersökning arrangerad av Sveriges Kommuner och regioner (SKR) som riktar sig till alla individer 18 år och äldre, som är folkbokförda i respektive region. Ett nationellt gemensamt frågeformulär har tagits fram bestående av tio frågor om hälso- och sjukvården samt fyra bakgrundsfrågor om respondenten. I Jönköpings län deltog 1938 länsbor i årets undersökning, alla slumpvis utvalda vuxna.
Undersökningen genomförs med en så kallad mixad datainsamlingsmetod där svar samlas in både via digital webbenkät och telefonintervjuer.
Ta del av Hälso- och sjukvårdsbarometern 2024