Regional cykelplan visar cykelnätets potential och brister
För ett år sedan klubbades en regional cykelstrategi för att stärka cyklingens position. Nu har den kompletterats med en regional cykelplan som i tisdags fastställdes av regionstyrelsen. Planen pekar ut ett regionalt cykelnät och listar vilka prioriterade satsningar på cykelvägar mellan länets tätorter som Region Jönköpings län föreslår de närmsta åren.
Länets första regionala cykelplan har en tydlig ambition. Satsningar på regional statlig cykelinfrastruktur ska ge så stor nytta för länsinvånarna som möjligt. Det regionala cykelnätet visar var i länet det är särskilt viktigt att säkerställa en sammanhängande cykelbarhet och i vilka stråk där det är mest angeläget att satsa på åtgärder för att öka vardagscyklingen.
− Det känns bra att vi nu fastställt vilka brister i länets cykelnät som bör åtgärdas först. Nu lämnar vi planen till Trafikverket som är den aktör som ansvarar för projektering och byggande av nya statliga cykelvägar. Nyttan med en förbättrad infrastruktur för cyklister är stor i Jönköpings län. Av det skälet hoppas vi att processen kommer igång snabbt, så att arbetet med att åtgärda de utpekade bristerna snart kan inledas, säger Tommie Ekered (M), regionråd och ordförande i Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, Region Jönköpings län.
Prioriteras utifrån datadrivna beräkningar
I den regionala cykelplanen listar Region Jönköpings län hur man anser att satsningar på cykelvägar längs med regionala statliga vägar mellan länets tätorter ska prioriteras. Ett avsnitt mellan olika målpunkter där någon skulle ha möjlighet att vardagscykla sett till avståndet, men inte kan göra det på grund av bristande trafiksäkerhet, anses vara en brist. Genom datadrivna beräkningar har bristerna sedan prioriterats utifrån var åtgärder bedöms gynna flest potentiella cyklister.
− Vi vill vara tydliga och proaktiva i vår planering. Genom en bra framförhållning tror vi att vi kan möjliggöra ett snabbare genomförande av viktiga åtgärder. Rent konkret handlar det om att de ekonomiska medel som är avsatta i den regionala transportplanen ska generera åtgärder på avsnitt där de gör störst nytta, säger Ida Hedberg, infrastrukturstrateg vid Region Jönköpings län.
Avsnitten som bedöms högst prioriterade
Under perioden 2022-2033 finns 157 miljoner kronor avsatta för att genomföra gång- och cykelåtgärder längs regionala statliga vägar. Genom kommunal medfinansiering tillkommer ytterligare 13 miljoner kronor, vilket gör att 170 miljoner kronor finns att disponera under perioden.
Först i kön för genomförande är sträckan Habo – Furusjö som har prioriterats sedan tidigare och redan håller på att projekteras inför byggnation. Vilka åtgärder som ska genomföras efter detta projekt pekas ut i den regionala cykelplanen. Bland de brister som identifierats är det två sträckor som bedöms särskilt prioriterade; Jönköping/Huskvarna – Tenhult och Gnosjö-Hillerstorp.
Under sommaren och hösten har länets kommuner och andra aktörer med koppling till cykling fått tycka till och lämna synpunkter på förslaget. Enligt Ida Hedberg har merparten av kommunerna varit positiva till prioriteringarna som gjorts av Region Jönköpings län, även om önskemål såklart finns om att fler brister ska åtgärdas.
− Vi skulle gärna vilja prioritera medel till ännu fler cykelvägar och åtgärder för ökad och säkrare cykling, men pengarna räcker inte till allt. Våra utgångspunkter vid prioriteringar av brister för åtgärd är att vi ska möjliggöra en ökad vardagscykling och sammanhängande cykelbarhet i länet, vilket är målsättningar som beslutades politiskt förra året i den regionala cykelstrategin, säger Ida Hedberg.