Beslut i korthet från nämnderna 8-9 oktober

Beslut i korthet från nämnderna 8-9 oktober

Vita bokstäver med texten beslut i korthet från nämnderna på vinröd bakgrund.

På sammanträdena den 8-9 oktober antog de tre nämnderna sina respektive verksamhetsplaner för 2025. Ledamöterna fastställde flera remissvar. Dokumentärfilmaren Jan Lindqvist tilldelades årets kulturstipendium i Region Jönköpings län och det delades även ut fem arbetsstipendier inom kulturområdet.

Nämnd för folkhälsa och sjukvård

 

Intern kontroll – Delårsrapport 2 2024 Nämnd för folkhälsa och sjukvård

Hösten 2023 antog Nämnd för folkhälsa och sjukvård Verksamhetsplan 2024 för Nämnd för folkhälsa och sjukvård samt godkände förslag till budgeterade anslag 2024 för nämndens centrala anslag, Privata Vårdgivare samt för verksamhetsområde Vårdcentralerna Bra Liv, Folktandvården, Medicinsk vård, Kirurgisk vård och Psykiatri, rehabilitering och diagnostik. Delårsrapport 2 2024 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.

Beslut: Nämnden för folkhälsa och sjukvård godkänner delårsrapport 2 2024 Nämnd för folkhälsa och sjukvård med följande kommentar.

 ”Nämnden har ett pågående arbete med att nå hög måluppfyllelse och följer varje år detta löpande med månadsrapporter och delårsrapporter.

Nämnden fortsätter att via månadsrapporter följa såväl ekonomin som nämndens och regionfullmäktiges mätetal. Specifika uppdrag har sedan tidigare getts för att förbättra tillgängligheten inom barn- och ungdomspsykiatrin, minska ledtiderna inom de standardiserade vårdförloppen och minska kostnaden för hyrpersonal.

Nämnden konstaterar att samtliga verksamhetsområden når fler målsättningar med uppfyllda eller delvis uppfyllda mätetal i delårsrapport 2 2024 jämfört med delårsrapport 2 2023.

Nämnden noterar ett prognostiserat underskott inom fyra verksamhetsområden: Bra liv, Medicinsk vård, Kirurgisk vård samt Psykiatri, rehabilitering och diagnostik. Med verksamhetens handlingsplaner beräknas en avvikelse på 2,6 procent under 2024, innan eventuella tillskott av redan beslutade statsbidrag. Nämnden noterar en procentuellt stor variation inom verksamhetsområdena, där folktandvården redovisar positivt resultat. Kirurgisk vård och PRD har de största underskotten. Direktörerna har redogjort för handlingsplanerna framåt för nämnden med möjlighet till frågor.

Nämnden har uppmanat PRD och förvaltningen att ta fram en plan för hur de ökande indexkostnaderna inom labb och radiologi ska hanteras framgent.

Nämnden fortsätter att följa verksamheternas arbete så att respektive handlingsplan infrias. Direktörerna för Bra liv, Medicinsk vård, Kirurgisk vård och Diagnostik har kallats till nämnden och redogjort för de framtagna handlingsplanerna. En god budgetdisciplin främjar en jämlik vård och resursfördelning, och stöttar arbetet med en god kompetensförsörjning. Alla verksamheter har ett ansvar att hålla sin budget.”

 

Budget och verksamhetsplan 2025 Nämnd för folkhälsa och sjukvård

Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2025 med flerårsplan 2026–2027 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2024.

Beslut: Nämnd för folkhälsa och sjukvård antar verksamhetsplan 2025 Nämnd för folkhälsa och sjukvård samt för 2025 godkänner förslag till centralt budgeterade anslag, anslag till Privata vårdgivare samt anslag till Vårdcentralerna Bra Liv, Folktandvården, Medicinsk vård, Kirurgisk vård och Psykiatri, rehabilitering och diagnostik.

 

Remiss: Tillfälligt statsbidrag för åtgärder för en effektiv hälso- och sjukvård

Promemorian föreslår en ny förordning om tillfälligt statsbidrag till regioner och kommuner som inte ingår i en region, i syfte att stärka effektiviteten i hälso- och sjukvården genom omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder i verksamheten och dess administration. Regionledningskontoret anser att generella bidrag är att föredra eftersom regionerna då kan använda medlen till omstrukturerings- och effektiviseringsåtgärder utan att det kräver en mellanhand som innebär ökad administration för både staten och regionerna. Om Delegationen för en effektiv hälso-och sjukvård ska tillsättas anser Regionledningskontoret att det är en fördel att förslaget sträcker sig över en lång tidsperiod. I förslaget läggs även vikt på delegationens rådgivande och stöttande roll, och det innebär höga krav, både på ledamöternas enskilda kompetens samt myndighetens analyskapacitet.

Beslut: Nämnd för folkhälsa och sjukvård godkänner yttrandet som svar till Finansdepartementet.

 

Remiss: Bättre förutsättningar för utsänd statlig personal

I förslaget föreslås bland annat att förmånsbeskattningen tas bort när kostnadsfria vaccinationer ges till den anställdes familjemedlemmar. Ur ett smittskyddsperspektiv anser Regionledningskontoret att det är bra, då det kan leda till att personer inte avstår vaccination av kostnadsskäl och att fler därmed får skydd mot infektionssjukdomar. I övrigt har Regionledningskontoret inga synpunkter på förslaget.

Beslut: Nämnd för folkhälsa och sjukvård godkänner yttrandet som svar till Utrikesdepartementet.

 

Journalhantering vid avtals avslut – Privata vårdgivare

Vissa privata vårdgivares patientjournaler förvaras i journalsystemet Cosmic hos Region Jönköpings län. De vårdgivare som avses är de med LOV-avtal (Vårdval Primärvård samt Specialiserad ögonsjukvård) och även ett fåtal upphandlade vårdgivare enligt LOU. Vårdgivaren är ansvarig för vården och innehållet i sina anteckningar men Region Jönköpings läns tekniska lösningar har gjort att den är tillgänglig för övrig sjukvårdspersonal med patientens samtycke inom Cosmic, samt för patient via 1177 Journalen och för vårdpersonal via Nationell patientöversikt (NPÖ). När de privata vårdgivarnas avtal med Region Jönköpings län upphör behöver det material som finns i Cosmic fortsätta att förvaras på ett tillgängligt och ansvarsfullt sätt. Region Jönköpings län varken får eller kan radera andra vårdgivares patientjournaler som av olika skäl kan komma att sakna ansvarig vårdgivare och personuppgiftsansvarig men som nu förvaras hos oss för teknisk bearbetning. Region Jönköpings län bör därför i förekommande fall ta över personuppgiftsansvaret för dessa handlingar. På det sättet kommer patientjournaler från privata vårdgivare även i framtiden att handhas enligt patientdatalagen och gällande föreskrifter, samt även i fortsättningen vara åtkomligt för övriga av Cosmics användare, på samma sätt som idag. Avtal, rutiner, och information till allmänheten bör övertid justeras för att spegla detta synsätt.

Beslut: Nämnd för folkhälsa och sjukvård beslutar att Region Jönköpings län ska ta över personuppgiftsansvaret för patientjournaler från privata vårdgivare, upphandlade enligt LOV och LOU, som för närvarande förvarar sina patientjournaler hos Region Jönköpings län när avtalen upphör.

 

Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö

 

Intern kontroll – Delårsrapport 2 2024 Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö

Hösten 2023 antog Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö Verksamhetsplan 2024 för Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö samt godkände förslag till budgeterade anslag 2024 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Jönköpings Länstrafik. Delårsrapport 2 2024 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.

Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner delårsrapport 2 2024 Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö med nedanstående kommentar.

”Mål och resultat: Av de sex mätetal som presenterats har tre delvis uppnåtts. Resandet inom både allmän kollektivtrafik och serviceresor fortsätter att öka, vilket är ett positivt resultat av genomförda insatser. Trots resandeökningen når biljettintäkterna inte upp till budgeterade nivåer.

Kundnöjdhet: Kundnöjdheten har haft en mindre nedgång inom allmän trafik, medan serviceresor har bibehållit sin nivå. Fortsatta satsningar på trygghet, restid och lyhördhet förväntas på sikt leda till förbättrad kundnöjdhet.

Ekonomi: Efter andra tertialet noteras en negativ budgetavvikelse på 11,1 miljoner kronor. Den allmänna trafiken visar ett positivt resultat, medan serviceresor uppvisar ett fortsatt underskott. Detta underskott var förväntat på grund av ökningen i resande samt stigande kostnader.

Framtida åtgärder: En pågående utredning ska presentera förslag för att långsiktigt hantera de ökade kostnaderna inom serviceresor.”

 

Budget och verksamhetsplan 2025 Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö

Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2025 med flerårsplan 2026-2027 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2024.

Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö antar verksamhetsplan 2025 Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö (TIM). Godkänner förslag till budgeterade anslag 2025 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Jönköpings Länstrafik. Godkänner att Länstrafiken genomför de beställningar från trafikföretagen som krävs för budgeterade satsningar 2026-2027.

 

Remiss – Regionalt trafikförsörjningsprogram för Östergötland 2040

Region Jönköpings län har getts möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss. Region Östergötland har i rollen som regional kollektivtrafikmyndighet ansvar för att utveckla en attraktiv och effektiv kollektivtrafik. I trafikförsörjningsprogrammet redovisar Region Östergötland både hur trafikförsörjningsprogrammet hänger samman med andra strategier och planer samt inriktningar och mål för hur kollektivtrafiken ska utvecklas för att ge största möjliga samhällsnytta. Sammanfattningsvis är remissutgåvan av trafikförsörjningsprogrammet ett välstrukturerat dokument som bland annat beskriver principer för trafikering, utbud, målsättningar och metoder för att uppnå satta mål på ett förtjänstfullt sätt.

Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner yttrande som svar till Region Östergötland.

 

Remiss – Trafikförsörjningsprogram för Skåne 2025-2035

Region Jönköpings län har getts möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss. Region Skåne har i rollen som regional kollektivtrafikmyndighet ansvar för att utveckla en attraktiv och effektiv kollektivtrafik. I trafikförsörjningsprogrammet redovisar Region Skåne både hur Trafikförsörjningsprogrammet hänger samman med andra strategier och planer samt inriktningar och mål för hur kollektivtrafiken ska utvecklas för att ge största möjliga samhällsnytta. Sammanfattningsvis är remissutgåvan av trafikförsörjningsprogrammet ett välstrukturerat dokument som bland annat beskriver principer för trafikering, utbud, målsättningar och metoder för att uppnå satta mål på ett förtjänstfullt sätt.

Beslut: Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö godkänner föreliggande yttrande som svar till Region Skåne.

 

Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet

 

Folkhögskolestyrelsens riskanalys 2024 – Sörängens folkhögskola

Som en del av Folkbildningsrådets uppdrag att följa upp folkhögskolornas verksamhet och organisationer efterfrågas under 2024 resultatet av riskanalys utförd av folkhögskolans styrelse inom fem olika områden. Inom Folkbildningsrådets löpande uppföljning identifieras områden i behov av insats för kommande år. Tidigare år har Folkbildningsrådet efterfrågat beskrivningar av folkhögskolornas rutiner, ansvarsfördelning och roller i deras arbete med riskanalys. Under 2024 efterfrågas ett komplement av folkhögskolornas styrelse, som har det övergripande ansvaret för hela verksamheten, till de som utförs av Folkbildningsrådet. Riskanalysen omfattar fem områden samt eventuella egna identifierade risker.

Beslut: Nämnden fastställer genomförd riskanalys.

 

Folkhögskolestyrelsens riskanalys 2024 – Värnamo folkhögskola

Som en del av Folkbildningsrådets uppdrag att följa upp folkhögskolornas verksamhet och organisationer efterfrågas under 2024 resultatet av riskanalys utförd av folkhögskolans styrelse, inom fem olika områden. Inom Folkbildningsrådets löpande uppföljning identifieras områden i behov av insats för kommande år. Tidigare år har Folkbildningsrådet efterfrågat beskrivningar av folkhögskolornas rutiner, ansvarsfördelning och roller i deras arbete med riskanalys. Under 2024 efterfrågas ett komplement av folkhögskolornas styrelse, som har det övergripande ansvaret för hela verksamheten, till de som utförs av Folkbildningsrådet. Riskanalysen omfattar fem områden samt eventuella egna identifierade risker.

Beslut: Nämnden fastställer genomförd riskanalys.

 

Läsårstider Naturbruksskolorna 2025/26

Dagarna för höst- och vårterminens början och slut beslutas av huvudmannen enligt gymnasieförordningen 3 kap 2§.

Beslut: Nämnden fastställer läsårstider för 2025/2026 för Stora Segerstad Naturbrukscentrum och Tenhults naturbruksgymnasium.

 

Arbetsstipendier inom kulturområdet 2024

Region Jönköpings län delar varje år ut stipendier inom kulturområdet för att ge professionella aktörer möjlighet att under viss tid ägna sig till fullo åt, eller bedriva och fördjupa, sin konstnärliga verksamhet. Arbetsstipendiet delas ut efter ansökan till fem personer som erhåller 35 000 kr vardera. Förslag tas fram av en intern beredningsgrupp med externa referenspersoner som rådgivande.

Beslut: Nämnden godkänna föreliggande förslag till arbetsstipendiater inom kulturområdet med en totalsumma på 175 000 kr.

Årets fem arbetsstipendier

  • Teresa Glad – författare
  • Sophia Fredriksson – konstnär och illustratör
  • Nicole Miller – konstnär
  • Marcus Appelberg – konstnär
  • Jesper O.T. Andersson – konstnär

 

Kulturstipendium 2024

Region Jönköpings län delar varje år ut ett kulturstipendium på 50 000 kr för att uppmuntra förtjänstfull verksamhet. Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet äger rätt att fram till beslutssammanträdet lägga fram förslag på stipendiater. Allmänheten kan nominera stipendiater.

Beslut: Nämnden godkänner föreliggande förslag till kulturstipendiat med en summa på 50 000 kr.

Dokumentärfilmaren Jan Lindqvist tilldelas årets kulturstipendium

 

Framställan om medel inom kultursamverkansmodellen 2025

Region Jönköpings län ingår sedan 2012 i kultursamverkansmodellen. I början av året tar Kulturrådets styrelse beslut om storleken på statsbidrag till respektive län. Utgångspunkt för beslutet är regionernas kulturplaner samt de behov och regionala satsningar som regionerna beskriver i en årlig regional framställan till Kulturrådet. Region Jönköpings län hemställer om ett utökat statligt stöd för 2025 på 3 900 000 kronor, till en totalsumma på 50 436 000 kr.

Beslut: Nämnden godkänner föreliggande framställan om statliga medel till regional kulturverksamhet inom kultursamverkansmodellen 2025.

 

Ansvarsfrihet – Årsredovisning Stiftelsen Smålands konstarkiv 2023

Stiftelsens Smålands Konstarkiv, organisationsnummer 828000-3198, har lämnat årsredovisning och revisionsberättelse för 2023. Enligt stadgarna § 5 beslutar Värnamo kommun om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter efter hörande av övriga stiftare. Ärendet kommer att behandlas i Värnamo kommunfullmäktige under hösten 2024.

Beslut: Nämnden godkänner årsredovisning och överlämnar till Värnamo kommun att ta beslut om ansvarsfrihet för stiftelsen.

 

Projekt – Teknikutveckling på Höglandet – Småland

Småländska Höglandet och särskilt Vetlanda med omnejd, har en stark tillverkningsindustri, men står inför utmaningar inom teknisk utveckling och kompetensförsörjning. Detta projekt möter utmaningarna genom att skapa en Nod för Teknikutveckling samt att erbjuda, skräddarsydda modulutbildningar. Målet är att utbilda 500 medarbetare inom 40 små och medelstora företag på Småländska Höglandet, för att stärka deras tekniska kompetens och möjliggöra implementering av ny teknik. Noden kommer att fungera som en plattform för samverkan mellan näringsliv, akademi och stödsystem, med fokus på att stärka regionens innovationsgrad och digitalisering.

Beslut: Nämnden beviljar Nuvab Näringslivsutveckling i Vetlanda AB högst 4 600 000 kr, under förutsättning att övrig medfinansiering infrias. Finansiering sker ur det statliga anslaget 1:1.

 

Projekt – PERSIST Interreg Europe projekt

Projektet syftar till att stärka regionens och länets förmåga att arbeta utifrån smart specialisering, framför allt genom att förbättra kapaciteten kring att arbeta med smart specialisering för att långsiktigt och hållbart stärka innovationssystemet. Projektet ska bidra genom att öka kunskapen, både i regionens organisation och inom aktörsnätverket genom att bidra med goda exempel, alternativa lösningar och extern granskning. Det kommer att skapa ett starkare europeiskt nätverk för Region Jönköpings Län och aktörer inom smart specialisering, något som måste ses som en förutsättning för att ett fortsatt starkt innovationsfrämjande arbete i nästa programperiod. Kunskapen som projektet förväntas bidra med utgör både ett underlag inför arbetet med nästa programperiod samt bidrar med kunskap, kapacitet och strategiskt beslutsunderlag för att verka inom EU:s innovationsfrämjande system.

Beslut: Nämnden beviljar Regional utveckling högst 1 710 000 kronor under förutsättning att övrig finansiering beviljas. Budgetposterna i ansökans budget fastställs då samtliga finansiärer tagit beslut om finansiering. Finansiering sker av statliga 1:1-medel.

 

Remiss – Region Kronobergs regionala serviceprogram 2024-2030

Region Jönköpings län har fått möjlighet att yttra sig över Region Kronobergs serviceprogram för 2024–2030. Regeringen har gett regionalt utvecklingsansvariga ett erbjudande att utarbeta och genomföra regionala serviceprogram. Region Kronoberg har beslutat att ta fram ett nytt regionalt serviceprogram som gäller fram till 2030. Kronobergs regionala serviceprogram beskriver mål och prioriteringar för att bevara, utveckla och förbättra tillgången till kommersiell service i länet och dessutom hur man ska arbeta långsiktig med hållbarhet i Kronobergs län.

Beslut: Nämnden godkänner föreliggande yttrande som svar till Region Kronoberg.

 

Ersättning till folkhögskolor i F-län med annan huvudman än Region Jönköpings län 2025

Region Jönköpings län följer sedan lång tid tillbaka Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendation som innebär att ersättning lämnas till folkhögskolor såväl inom som utanför länet för kurser som omfattar minst 15 veckor.

Beslut: Nämnden fastställer ersättningen 2025 till 709 kr per deltagarvecka för deltagare skrivna i F-län och som studerar på folkhögskolor inom länet med annan huvudman än Region Jönköpings län.

 

Budget och verksamhetsplan 2025 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet

Regionfullmäktige har i direktiv till styrelse och nämnder i beslutad budget och verksamhetsplan 2025 med flerårsplan 2026-2027 angivit att respektive nämnd ska konkretisera verksamhetsuppdrag och budget för sina verksamheter senast oktober 2024.

Beslut: Nämnden antar verksamhetsplan 2025 Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA) och lägger till handlingarna. Godkänner förslag till budgeterade anslag 2025 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Regional utveckling, utbildning och kultur.

 

Intern kontroll – Delårsrapport 2, 2024 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet

Hösten 2023 antog Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet Verksamhetsplan 2024 för Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet samt godkände förslag till budgeterade anslag 2024 för nämndens centrala anslag samt för verksamhetsområde Regional utveckling, utbildning och kultur. Delårsrapport 2 2024 ger återrapportering av verksamhetsplan och budget.

Beslut: Nämnden godkänner delårsrapport 2 - 2024 Nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet.

 

Handlingar och protokoll från nämnderna